Den finansielle sektor har sat sig alt for tungt på ESG-rådgivningen. Det hæmmer innovationen og virksomhedernes mulighed for at bruge ESG som springbræt til at skabe mere udvikling, mener iværksætter bag nyt ESG-software.
ESG er blevet en af de helt store markører for mange danske virksomheder, når det kommer til arbejdet med bæredygtighed.
Det er for mange også et relativt ukendt territorium at bevæge sig ud i, men samtidig bliver netop ESG kun et større og større emne i de kommende år, hvor kravene til Environment (Miljø), Social (Social) og Governance (Ledelse) bliver afgørende for virksomheders konkurrenceevne.
Ifølge Per Ørum, stifter og CEO i ESG365 og i Ørum Advice, ligger alt for meget af den rådgivning, virksomhederne er nødt til at opsøge, for at kunne afrapportere og dygtiggøre sig inden for ESG hos bankerne. Per Ørum lægger i sin lancering af softwaret vægt på, at man ikke skal lave ESG-regnskab for bankens eller revisorens skyld. Ifølge Herning-iværksætteren skal man lave det for at udvikle sin virksomhed.
”Jeg tror det er de færreste virksomheder som finder det særligt motiverende at starte dagen med 21 spørgsmål fra sin bank. Når jeg ser på de ESG-produkter der har ramt markedet, så bærer de efter min overbevisning alt for meget præg af den finansielle sektor, som umiddelbart har et andet fokus end udvikling, innovation og virksomhedskultur”, siger han.
De mindre virksomheder bliver indirekte ramt, da deres virksomhedskunder vil efterspørge forskellige data, som f.eks. CO2-aftryk, sygefravær, kønskvotienter. Mange SMV-virksomheder skal derfor i gang med at indsamle data om deres arbejdsplads, og det er denne målgruppe ESG365.dk går efter.
”Det skal ikke være en sur pligt at lave et ESG-regnskab. Vi har udviklet et produkt, hvor vi tager udgangspunkt i at det skal være til at forstå. Indenfor bæredygtighed og business er der alt for mange forkortelser og fremmedord, som gør det svært for særligt de små- og mellemstore virksomheder at forstå udfordringen,” siger Per Ørum.
Han forudser, at der vil komme et væld af ESG-produkter på markedet de kommende måneder, og opfordrer virksomhederne til at have fokus på, hvor de selv er i fødekæden mellem kunder og leverandører.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk