Danske Soundboks har i 2023 opnået en positiv driftsindtjening på 1,8 millioner kroner, hvilket markerer en forbedring på 17 millioner kroner i forhold til 2022.
Året 2022 var et ekstraordinært godt år for danske Soundboks, der måtte se omsætningen falde til 292 millioner kroner i 2023, men gennemsnitligt er omsætningen vokset med 22 procent årligt over de seneste fire år og næsten 30 procent årligt udenfor Danmark.
“I efterdønningerne efter corona lagde vi en langsigtet plan om at blive profitable og finansielt bæredygtige. Det er den plan, vi nu følger, og i 2023 har vi fokuseret på at styrke vores operationelle fundament og skabe en profitabel forretning,” siger adm. direktør, Jesper Theil Thomsen.
Højttalerproducenten har fortsat sin strategiske ekspansion i kernemarkederne Tyskland og USA, som står for henholdsvis 32 procent og 29 procent af den samlede omsætning.
I Tyskland er SOUNDBOKS-produkter nu tilgængelige i mere end 40 MediaMarktSaturn-butikker, hvilket øger virksomhedens tilstedeværelse. I USA er distributionen udvidet gennem samarbejde med højtprofilerede musikfokuserede e-tailers og fysiske butikker.
“Vi bliver taget rigtig godt imod blandt både nye distributører og communities. For at understøtte ekspansionen i USA, har vi indgået en række distributøraftaler og investerer lige nu i optimering af vores logistikoperationen,” siger Jesper Theil Thomsen.