Manglende indberetning af medarbejderaktier kan resultere i et dyrt rap over fingrene. Det er nemlig medarbejderens eget ansvar at registrere avancen ved salg af medarbejderaktier, og har man ikke styr på sin registrering, risikerer man foruden en restskat og en skattebøde også en dom for skattesvig.
Der kan være mange gode grunde til, at man som virksomhed gerne vil give de ansatte mulighed for at købe medarbejderaktier – da dette potentielt både kan øge motivationen i medarbejdergruppen, og eks. være medvirkende til at holde på medarbejderne, så de ikke finder grønnere græsgange andetsteds.
Men det er ikke uden potentielle faldgruber for de medarbejdere, der bliver aktionærer i arbejdspladsen. Nogle får eks. deres aktier gennem virksomhedens samarbejde med udenlandske investeringshuse som Fidelity eller Merrill Lynch – og i så fald er der en ekstra grund til at klæde medarbejderne bedst muligt på at aktierne skal indberettes til Skattestyrelsen.
Ifølge Tax Manager Henrik Volden hos Azets, der bistår virksomheder med rådgivning og assistance inden for løn, HR og økonomi, herunder medarbejderaktieordninger, er det nemlig medarbejdernes eget ansvar at sikre korrekt registrering hos Skattestyrelsen, når aktierne sælges – da de amerikanske finanshuse ikke gør det.
“Det er helt afgørende, at medarbejdere forstår deres ansvar, når de sælger medarbejderaktier. Ved indberetningen er det vigtigt at anvende ”Ret årsopgørelsen” og så indtaste salgsoplysningerne i Rubrik 66. Der er en lommeregner, som man kan anvende. Ved forkert eller manglende indberetning kan konsekvenserne være markante – både i form af efteropkrævning af skat og store bøder,” siger han.
I en dom fra 2019 blev en medarbejder dømt for skattesvig, fordi han ikke havde indberettet en gevinst på 1,4 mio. kr. fra salg af medarbejderaktier. Ud over at skulle betale skatten blev han idømt en bøde på 345.000 kr. og fik en betinget fængselsstraf på 60 dage.
Hos Azets oplever man en stigende interesse for medarbejderaktier blandt både små og store virksomheder, der ser dem som et effektivt redskab til at styrke engagement og loyalitet.
“Forespørgslen på medarbejderaktieordninger er stigende, da mange virksomheder har fået øjnene op for værdien af disse investeringer. Især for små virksomheder, der ikke kan konkurrere på lønnen, er de et effektivt redskab til at fastholde og motivere medarbejdere. Men den øgede popularitet har også gjort det til et område med skærpet opmærksomhed fra myndighederne,” siger Henrik Volden.