At komme godt i gang på sit nye job betyder rigtig meget for måden, vi ser på arbejdspladsen og opgaverne fremover. Men ifølge Caroline Alhof, Talent Attraction Partner hos Lemvigh-Müller, får alt for mange en travl og dårlig velkomst på det nye job.
“Her er din plads, og her er din computer, og så er det jo sådan set bare at tage arbejdshandskerne på og komme i sving.”
Det lyder måske som en karrikatur på første arbejdsdag, men ifølge Caroline Alhof, Talent Attraction Partner, hos Lemvigh-Müller, er det ikke nødvendigvis langt fra virkeligheden alle steder.
Den første dag på et nyt job er en nervøs og lettere usikker oplevelse for rigtig mange mennesker, og selvom nogle måske bliver taget imod med blomster, kollegahygge og onboarding, så er det ikke altid tilfældet.
Spørger man Caroline Alhof, oplever alt for mange, at de bliver forhastet taget imod, får en mangelfuld eller slet ingen onboarding, og at de kommende arbejdsopgaver allerede tårner sig op på skrivebordet, inden de er kommet ind ad døren. Det er ikke bare ærgerligt for den nye medarbejder, men faktisk også en potentielt skadeligt for arbejdspladsen.
“En grundig onboarding øge medarbejderens produktivitet med over 70 procent. Virksomheder med en standardiseret onboardingoplever en stigning i nyansattes produktivitet på 50 procent,” skriver hun i et opslag på LinkedIn.
Hun fortæller videre, at kun lidt over hver tiende medarbejder i dag mener, at deres organisation har en god onboarding, samt at en god og effektiv onboarding gør medarbejdere hele 18 gange mere engagerede og loyale over for deres arbejdsplads.
Dette tal skal ifølge Caroline Alhof ikke mindst ses i lyset af, at knap 40 procent af dem, der selv forlader en virksomhed, gør det inden for det første år efter, at de er blevet ansat.
“Organisationer med en standardiseret onboarding oplever 50 procent højere fastholdelsesrater blandt nyansatte. Desuden er 69 procent af medarbejderne mere tilbøjelige til at blive i virksomheden i mindst tre år, hvis de har haft en positiv onboarding oplevelse,” skriver hun.