I dagens Danmark taler og skriver meget om dårlig ledelse, og ikke mindst om alle de elendige ledere, der gør livet surt for medarbejderne. Men ifølge Neela Maria Sris, ejer og direktør i Encounter, bør vi også kunne tale om, at ikke alle ansatte er meget bedre.
Har du en ansat – eller måske bare en kollega – der er mindst lige så urimelig og på tværs, som den leder, vedkommende sikkert brokker sig over hver dag?
Den kollega, der drysser ind på kontoret lidt for sent hver dag – som altid bærer det letteste læs – og som gør sit bedste for at underminerer den nærmeste leder, hver gang chancen byder sig?
Måske er denne fiktive kollega sat lidt på spidsen, men ikke desto mindre skal der ifølge Neela Maria Sris, ejer og direktør i Encounter, være plads til, at også lederne kan sætte ord på det faktum, at medarbejdere ikke altid er en samarbejdsvillig størrelse – at de nogle gange endda kan være det stik modsatte.
“Mennesker har mange sider, gode og dårlige, og som leder ser du indimellem nogle meget lidt flatterende, for ikke at sige urimelige, sider af dine medarbejdere. Som leder kan du ikke undgå at se den grimme side også; den side, som kollegerne ikke ser. Det er bare ikke noget, ledere taler om, men jeg mener, det er på tide, at vi får gjort op med det tabu,” siger hun til lederstof.dk.
Superlederen
Ifølge Neela Maria Sris er der behov for et opgør med det idylliserede billede af ledere og ledelsesrollen, som ofte præsenteres på platforme som LinkedIn. Ledere iscenesætter sig selv som supermænd og -kvinder i attraktive roller, ledsaget af ros til deres medarbejdere. Selvom det kan være en strategi for at tiltrække arbejdskraft, giver det et misvisende indtryk af de udfordringer og kompromiser, ledelse indebærer.
Også erhvervspsykologen Lill Palmblad, medforfatter til bogen “Hvem Passer på Chefen?” mener, at der er en tendens til at opfatte lederen som et helt anden type menneske end alle os andre.
“Der er en fortælling om, at ledere er en særlig støbning og er en særlig slags mennesker. Der er mange myter og forestillinger om ledere som en slags supermennesker, der ikke har behov for beskyttelse, og som kan klare mere end andre mennesker. Vi forventer på nogle måder, at de kan klare mere end os andre,” siger erhvervspsykolog Lill Palmblad i podcasten Kapitlet.
Med til fortællingen om lederen følger dog også, hvis man spørger Neela Maria Sris, ideen om, at det er legitimt for selv den mest umulige og urimelige medarbejder at nedgøre sin chef.
“Jeg har set opslag på LinkedIn, hvor medarbejdere skriver om en megadårlig leder. Og så bliver de hyldet. Jeg har til gengæld aldrig set et opslag fra en leder, der fortæller, hvor dejligt det var at slippe af med en medarbejder, der havde gjort livet surt for ham igennem flere år,” siger hun.