Black Friday bliver i år udkonkurreret af Black Week som årets største handelsdag. Ændret tilbudsstruktur fra butikkerne betyder, at forbrugerne i år vil sprede deres køb ud til stor gavn for forhandlerne. Det vurderer en af landets største e-handelsvirksomheder.
Sidder du klar med listen over de bedste tilbud på black Friday, eller spreder du dine indkøb ud over det meste af det, der i dag er kendt som Black Week?
Hvis du er, som folk er flest, falder du nok i den sidste kategori. For Black Week er efterhånden ved at have taget over for forgængeren, hvor det kun var om fredagen, at den store forbrugsfest løb af stablen.
Den danske e-handelsvirksomhed Dandomain har analyseret handelsstatistikkerne fra de seneste tre år for deres over 4.000 webshops og identificeret en ny tendens. Fra 2021 til 2023 er omsætningen per webshop på selve Black Friday faldet med cirka 12 procent, mens omsætningen for hele Black Week i samme periode er steget med omkring 4 procent.
“Vi har set tendensen komme snigende de seneste tre år, og den vil for alvor slå igennem i år. Vi spår, at danskernes handelsaktivitet på selve Black Friday den 29. november vil følge den nedadgående udvikling, vi ser i tallene. Til gengæld tyder alt på, at forbrugerne kommer til at sprede deres indkøb ud over hele uge 48,” siger Erik Bruun, der er E-commerce Sales Director hos Dandomain.
Livsstils- og trendekspert Mads Arlien-Søborg mener, at årsagerne til de nye handelsmønstre blandt andet skal findes i svære tider for den danske detailhandel.
“Den mest indlysende grund til, at vi ser Black Friday-fænomenet sprede sig ud til flere dage, skal findes i en presset detailhandel. De høje renter og en stigende inflation får forbrugere til at holde på deres penge, og det mærker butikkerne. Derfor har både de fysiske butikker og webshops set en smart fidus i at sprede deres tilbud ud over flere dage, så de kan friste og fange flere kunder med tilbud,” siger han.
Han mener samtidig, at Black Weeks popularitet bl.a. kan skyldes, at mange butikker oplever faldende salg, og at man derfor også håber at indhente noget af det tabte i den travle tid, der traditionelt er sidst på året.
Ser vi på priserne på de annoncer, som mange virksomheder kører i tiden op til Black Friday eller Week, så er de generelt også højere i disse perioder.
“Det skyldes, at annoncørerne her kæmper om den samme annonceplads. Derfor starter mange butikker markedsføringen i ekstra god tid, så kunderne ved, hvad de kan forvente. Forbrugerne starter deres research langt tidligere end før, og det stiller anderledes krav til butikkerne i kampen om at stå stærkest, når handlen for alvor sætter ind,” siger Erik Bruun.