AI er på få år begyndt at spille en stor rolle for de danske virksomheder, og to nye rapporter kaster lys over, hvorvidt dataetik og retningslinjer følger med brugen.
En ny rapport fra Digitaliseringsstyrelsen viser, at fem ud af seks store danske virksomheder har taget AI til sig i ganske bredt omfang – samt, at disse virksomheder også har forholdt sig til dataetik i årsrapporten, og at halvdelen af de store virksomheder har udarbejdet en dataetisk politik.
Dataetik handler om at anvende data ansvarligt og ordentligt. Det handler dermed ikke kun om at overholde gældende lovgivning, men om bevidst at afveje forskellige hensyn når der arbejdes med data. Det kan fx handle om spørgsmål i forhold til algoritmisk forskelsbehandling, eller hvordan data kan bruges til at påvirke menneskers adfærd.
”Tilliden til vores virksomheders brug af data er helt afgørende for vores fortsatte digitalisering og samfundsudvikling. Dataetik kommer kun til at blive mere vigtigt i fremtiden. Derfor er det vigtigt, at danske virksomheder forholder sig aktivt og ansvarligt til dataetik”, siger digitaliseringsminister Marie Bjerre.
Tallet fra Digitaliseringsstyrelsen står i skarp kontrast til det generelle billede af, hvor meget danske virksomheder har taget hånd om dataetik. Ifølge en ny undersøgelse fra PwC har kun 54 procent af de adspurgte virksomheder har sat retningslinjer for brugen af AI.
At mere end hver anden virksomhed ifølge undersøgelsen fra PwC ikke har retningslinjer for brugen af AI, kan der være flere grunde til, hvis man spørger Mads Nørgaard Madsen, partner og leder af PwC’s Consulting.
“Flere virksomheder kan med fordel sætte sig ind i den kommende EU’s AI Act, og et godt sted at starte er at få foretaget en modenhedsvurdering af, hvor deres virksomhed står i forhold til at leve op til de kommende krav i AI-forordningen. Det har blot 8 % fået gjort i dag.“