Har man ikke styr på juraen inden for sit felt, kan det have alvorlige konsekvenser for ens virksomhed. Erhvervsjurist Kristin Assaad oplever, at mange SMVer ikke prioriterer det juridiske aspekt af deres forretning højt nok.
Hvad end man er et lillebitte startup eller en etableret virksomhed, spiller juraen ind på ens forretning og ageren i såvel branchen som i det samfund, man er en del af.
Men mange danske SMVer kæmper med det juridiske, da dette ofte anses som værende besværligt, unødigt dyrt og derudover en regeljungle, man alligevel aldrig finder vej i.
Og det kan have store konsekvenser, konstaterer Kristin Assaad, der er erhvervsjurist, som blandt andet er grundlægger af den juridiske virksomhed, LegalUp samt Iværksætterretshjælpen, der samarbejder med mange danske SMVer.
Hun har gennem det sidste årti hjulpet flere tusinde iværksættere med det juridiske, og hun deler her de mest gængse problemstillinger.
Få helt styr på kontrakterne
Mange nye virksomheder startes af venner, der sammen har fået en god ide til en forretning, de gerne vil sætte i verden. Det er tit et godt udgangspunkt, men det giver desværre også anledning til mange problemer, når først virksomheden kommer op i gear.
Jeg oplever desværre ofte, at grundlæggerne har set stort på at lave ordentlige og fyldestgørende kontrakter mellem hinanden gennem en ejeraftale. Disse kan virke unødvendige og besværlige, når man starter noget op sammen, men når virksomheden f.eks. begynder at tjene gode penge, måske endda skal sælges eller får nye kapitalejere ind, så står man som grundlæggere med et stort problem, hvis der ikke er styr på det juridiske.
Når man er ejere i et selskab og eksempelvis driver det sammen, er der enormt mange situationer der kan opstå, herunder sygdom, død, skilsmisse, misligholdelse, ind- og udtræden mv., hvorfor der kan der opstå meget store problemer hen ad vejen, fordi man ikke har dækket sig juridisk ind i disse situationer.
En dårlig ejeraftale, eller mangel på samme, er en af de største årsager til mislykkede partnerskaber, da sådanne tvister kan føre til årelange juridiske slagsmål, som i sidste ende dræber virksomheden.
Det samme gør sig gældende, når man indgår aftaler med samarbejdspartnere, kunder og så videre. Få alt ned på skrift i en fyldestgørende kontrakt. På den måde bliver I og kunderne mere tilfredse, for der er mindre at blive uenige om hen ad vejen.
Meget få startups og SMVer er på forkant rent juridisk, og det gør, at de tit er i en læringsproces, mens de skal gøre arbejdet.
Kristin Assaad.
Hvad er faldgruberne?
Når man får sine første kunder i en ny virksomhed, kan man meget forståeligt blive enormt begejstrede over sin succes, og ønske at komme videre i samarbejdet så hurtigt som muligt. Man vil gerne vise, at man er en seriøs og attraktiv virksomhed, der ikke spilder tiden.
Her kan der netop opstå meget alvorlige problemer mellem virksomheden og kunden, hvis der ikke er styr på det juridiske. Underskriver man bare en kontrakt om et nyt samarbejde uden at læse den igennem, så fanger man ikke de potentielle faldgruber og problemer, der kan opstå. Og disse kan ende med at blive meget dyre.
Selvom et samarbejde grundlæggende er godt for begge, er kontrakten måske alligevel ikke tilfredsstillende af den grund. Måske kommer I til at skrive under på noget, der på en eller anden måde stiller jer uhensigtsmæssigt eller svagt i en given situation.
Ofte undlader en ny virksomhed at få den slags læst igennem af en professionel jurist, da dette kan være en dyr omgang. Samtidig er jura notoriske berygtet for at være indviklet og for sit indforståede sprog, som mange farer helt vild i. Derfor frygter mange at bruge en masse penge på noget, de ikke forstår.
Men indgår du og din lille virksomhed eksempelvis en aftale med en stor virksomhed, der har en dygtig juridisk afdeling, så kan I virkelig komme i problemer. Det kan i sidste ende sende en virksomhed i graven, at man ikke har styr på, hvad man skriver under på.
Og husk, at jeres samarbejdspartner er meget sjældent ude på at snyde jer, men de vil altid forvente, at I har styr på jeres egen forretning, og kun lover, hvad I kan holde. Derfor er det jeres ansvar.
GDPR gælder også jer
At sætte sig ind i GDPR er for mange mennesker virkelig uinteressant, men desværre er det også virkelig vigtigt, at man har en god forståelse for det. Det kan meget dyrt, hvis man ikke har styr på reglerne.
Der er et hav af misforståelser om, hvad det vil sige at “indsamle data”, og mange tror fejlagtigt, at regler ikke gælder dem. Men det gør de. Reglerne gælder alle, store som små.
Mange virksomheder lukker nok øjnene og håber på det bedste med hensyn til GDPR, og det er forståeligt nok, for man har jo ikke startet sin fintech eller designvirksomhed, for at bøvle med den slags. Man vil jo gerne lave det, man er god til.
Udfordringen med GDPR er lidt den samme, som med de to andre nævnte ting. Det er noget, man går i gang med at finde ud af, når situationen opstår. Meget få startups og SMVer er på forkant rent juridisk, og det gør, at de tit er i en læringsproces, mens de skal gøre arbejdet.
Alle disse udfordringer opstår tit, fordi man som virksomhed eller iværksætter dybest set ikke ved, hvad man skal have hjælp til, når det kommer til jura. Man ved endnu ikke, hvad man ikke ved.
Dog hviler der også et ansvar på den juridiske branche selv. Det er en branche, der har en tendens til gøre juraen unødigt uigennemskuelig, og der tales ofte et sprog, som ikke-jurister ikke forstår, hvilket kun er med til at skræmme dem væk. Så der er plads til forbedringer på begge sider af bordet.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen:
E-mail: klaus@marketconnect.dk