Regeringens opfordring til øget kriseberedskab har fået mange danske virksomheder til at forberede sig på en potentiel forsyningskrise. Kenneth Borup, adm. direktør i Lomax, rådgiver her om, hvad virksomheder bør have på lager, hvis en krise pludselig opstår.
Der er stor geopolitisk uro i Europa, og denne uro truer med at påvirke den kritiske danske infrastruktur, hvilket kan få virksomheder og medarbejdere til ufrivilligt at blive en del af konflikterne.
Efter at den danske regering har opfordret til, at danskerne forbereder sig på potentielle krisesituationer, har danske virksomheder i stigende grad valgt at opbygge lagre for at sikre, at arbejdet kan fortsætte i videst muligt omfang.
“Vi blev overraskede, da salget af beredskabsprodukter pludselig steg markant. Og det, virksomhederne nu efterspørger, har vist sig at være en vigtig guide for os i forhold til, hvad der er nødvendigt for at holde driften i gang, hvis en krise skulle opstå,” siger Kenneth Borup, adm. direktør hos totalleverandøren Lomax.
Det mest essentielle
Kenneth Borup guider her til, hvordan danske SMVer forbereder sig – og hvad de bør have på lager i tilfælde af en forsyningskrise.
Lav en handlingsplan
Det er afgørende, at virksomheden har en klar handlingsplan for, hvad der som minimum skal til for at opretholde produktionen og arbejdet. Planen behøver ikke være stor og forkromet, men det er en god idé at få klarlagt det mest basale, så man ved, hvad der skal gøres, hvis en krise opstår i en eller anden form.
Hvis der pludselig opstår en forsyningskrise, kan den ramme hårdt og hurtigt. Det kan på meget kort tid blive for sent at erkende, at man ikke har tænkt sin handlingsplan godt nok igennem. Måske er det strømmen, der pludselig svigter. Måske er det vandforsyningen eller noget helt tredje.
Tænk i realistiske scenarier, og lav en solid handlingsplan derefter.
Nødgenerator
Hvis den kritiske infrastruktur rammes, er det et realistisk scenarie, at strømforsyningen bliver ustabil eller helt forsvinder. Dette kan være meget kritisk i virksomheder eller organisationer, hvor en stabil strømforsyning er essentiel.
Derfor er en nødgenerator en helt grundlæggende del af et godt beredskab. Men vær realistisk omkring, hvad I køber. I behøver måske ikke den største model på markedet, men en nødgenerator, der kan forsyne 10-15 arbejdspladser med strøm og holde lys, varme og servere i gang, kan tit og ofte være tilstrækkeligt.
Overvej også, hvilket brændstof der skal til for at holde generatoren kørende.
Drikkevand
Hvis vandforsyningen svigter, står vi alle med store problemer. Derfor er det afgørende, at man har tilstrækkeligt med vand på lager til både sig selv og sine medarbejdere. Det er svært at spå om mængder, men husk, at regeringen og Beredskabsstyrelsen anbefaler, at man kan klare sig i tre døgn uden f.eks. strøm og vand.
Vand kan holde sig i meget lang tid, og derfor vil det for de fleste virksomheder være let at købe og lagre det. Det samme gælder for mad, så medarbejderne kan få noget at spise på arbejdspladsen.
Kommunikation
Hvis telefonnettet og internettet går ned, bliver man hurtigt afskåret fra omverdenen. Samtidig kan det blive svært at få nyheder og følge med i, hvad der sker under en krise.
Vi har oplevet en stor stigning i salget af walkie-talkies, og selvom det kan virke gammeldags, er det en fremragende måde at opretholde kommunikation i virksomheder på. Uden telefonnet eller internet fungerer vores mobiler ikke, og vi kan ikke få digitale nyheder. Derfor er det vigtigt at tænke i alternativer, der ikke er afhængige af disse to.
Når vinteren kommer
Mange virksomheder opvarmes i dag med fjernvarme, men fjernvarmenettet kan også svigte, hvis den kritiske infrastruktur bliver ramt.
Derfor er det vigtigt at overveje, hvordan man kan holde varmen på kontorerne eller i produktionshallen, når vinteren kommer, og temperaturen falder. Det kan f.eks. være ved hjælp af varmeblæsere eller andre opvarmningsmuligheder.
Afslutningsvis vil jeg anbefale alle danske SMV’er at tænke grundigt over, hvordan de kan blive ramt af en forsyningskrise, og i det hele taget gøre forholdene så enkle og bekvemme for medarbejderne som muligt.
Det er i sidste ende ledelsens ansvar, at arbejdet kan fortsætte, og at medarbejderne har de bedst mulige forhold under de givne omstændigheder.