At indtræde i bestyrelsen af en virksomhed kræver de rigtige kompetencer, og ikke mindst evner og forståelse for samarbejde med de andre medlemmer, mener Karina Goos, der til dagligt arbejder i en række bestyrelser.
At arbejde i bestyrelser er i høj grad et spørgsmål om at være en holdspiller. Hvert medlem af bestyrelsen kommer med sine kompetencer og erfaringer, og det handler om at favne bredt, og ikke mindst arbejde som et team.
Karina Goos har i sin karriere arbejdet for internationale selskaber, blandt andet som marketingchef hos Hella i Benelux-landene samt produkt- og marketingschef hos Bosch i Denmark. Derudover har hun arbjedet for en række private kapitalfonde og familieejede virksomheder.
Hun arbejder til dagligt i en række bestyrelser, og har mange års erfaring fra både hjemlandet Tyskland, samt Holland og Danmark.
Her løfter hun lidt af sløret for, hvad hun har lært gennem sine i alt fire år med bestyrelsesarbejde.
Vær til rådighed
Mange mennesker ved ikke rigtigt, hvad en bestyrelse egentlig laver, og hvad de giver til virksomheden. For mange bliver bestyrelsen er fjern ting, der mødes og beslutter tager beslutninger, men som kun få i virksomheden kender.
Min erfaring siger mig i høj grad, at det betaler sig, at man som bestyrelsesmedlem lærer virksomheden at kende indefra, at man lærer medarbejderne at kende og forstår, hvad de arbejder med i det daglige, og hvad de har af styrker og udfordringer.
Som bestyrelsesmedlem er man også en medarbejder i virksomheden, og man bør i høj grad stille sig til rådighed til at sparre med de medarbejdere, der skulle have lyst og brug for det. Jeg synes, det er et dårligt signal, hvis bestyrelsen bliver nogle mennesker, som medarbejderne ikke kender noget til.
Man bliver jo netop bestyrelsesmedlem, fordi man har stor erfaring og indsigt i et særligt fagområde, som er vigtigt for virksomheden. Derfor bør man også altid stille sig til rådighed til feedback og sparring, men man bør aldrig blande sig i medarbejdernes arbejde.
Kemi er afgørende
Kemi er et ukonkret ord, men for mig at se kommer kemi mellem professionelle som følge af faglig respekt. Respekterer man hinandens meget forskellige kompetencer, så opstår kemi ofte af sig selv.
Og skal man udvikle en virksomhed, så kræver det rigtig mange forskellige kompetencer i bestyrelsen, og det kræver respekt og forståelse for, hvad den enkelte bidrager med. I en god bestyrelse, er alle andre gode til noget andet, end du selv er god til.
Mange vækstvirksomheder oplever eksempelvis en voldsom stigning i omsætning og medarbejdere på meget kort tid, og i sådanne situationer har ejeren tit utilstrækkelig ledelseserfaring. I en situation, hvor en virksomhed vækster pludseligt og hurtigt, er det utrolig vigtigt, at ejeren har en erfaren og kompetent bestyrelse at læne sig op af og få rådgivning af.
Den slags kræver et godt samarbejde, og det kræver at man som bestyrelsesmedlem forstår ejerens vision for virksomheden. Den vigtigste opgave for en bestyrelse er, at hjælpe virksomheden med at vækste og komme frem i verden.
Husk diversiteten
Det er utroligt vigtigt, at man i en bestyrelse har en bred vifte af kompetencer, så man har indsigt i så mange forskellige aspekter af virksomheden som muligt.
I dag skal en moderne virksomhed tackle et hav af udfordringer såsom energiforsyning, cybersikkerhed, internationale ansatte, afdelinger i udlandet og meget andet. I en sådan virksomhed, skal bestyrelsen afspejle de udfordringer, virksomheden står over for.
Det kræver, at man som bestyrelse kan spille godt sammen. En bestyrelse er på sin vis som ethvert andet team, hvor det er vigtigt, at man ikke alle er gode til det samme.
Min erfaring er, at jo flere kompetencer man har i en bestyrelse, jo bedre samarbejde og jo bedre kemi har man også. Netop fordi, jeg sidder med mine egne styrker og kompetencer, men også stoler hundrede procent på, at du er meget stærk faglig inden for det, du nu engang er ekspert i. Et stærkt samarbejde er afhængigt af en stor faglig diversitet.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk