Helle Rosendahl, der er aktuel med en bog om strategisk kommunikation, kommer her med tre fortællinger om hvordan, man kan opbygge en fortælling om sin virksomhed, der også gavner bundlinjen.
Uanset om man er en virksomhed, en politisk organisation eller eller sågar influcencer, er corporate storytelling en essentiel del af det at drive forretning i dag – i hvert fald hvis man spørger Helle Rosendahl, der har 15 års erfaring med strategisk kommunikation.
Ved at skabe en relation mellem virksomhed og kunde kan man kommunikere sin identitet og værdisæt og derigennem skabe en historie, der kan gavne bundlinjen. Derfor er det vigtigt, at man ved, hvordan man skal omfavne begrebet corporate storytelling.
Helle Rosendahl er nu aktuel med sin anden bog ”Bag Kulissen – Hos Verdens Bedste Corporate Storytellers”, der handler om storytelling for virksomheder. I bogen kommer hun ind på en række af de cases, hun har arbejdet med, og hvordan hun løste dem. Man lærer gennem bogen, hvordan man kan skabe en historie for sin egen virksomhed.
“Virksomheder bør primært arbejde med storytelling, fordi det etablerer relationer til både kunder og medarbejdere. Jeg opbygger en kernefortælling med syv delfortællinger, og afhængigt af virksomhedens størrelse kan man vælge de relevante elementer. En god start for enhver virksomhed er at fokusere på purpose- og stifterfortællingen, da disse to fortællinger kommunikerer, hvem man er, og hvad man står for,” siger hun.
Stifter-fortællingen
”Stifter-fortællingen er helt essentiel for mindre virksomheder. Den formidler, hvem der står virksomheden, dens værdier og principper. Det kan have en stor betydning for, hvorvidt forbrugeren køber produktet eller ej.
Et eksempel er Truegum, der på bare 5 år har skabt en virksomhed, der blev solgt til 170 mio., så jeg plejer at sige, at en god kernefortælling skal kunne stå bag på en tyggegummipakke.”
Visions-fortællingen
”Visions-fortællingen er også vigtigt uanset størrelsen på virksomheden. Det handler om at kommunikere, hvad man som virksomhed gerne vil opnå, og hvilke mål man har.
Det giver kunden en mulighed for at vælge at købe produktet og herved realisere de mål, virksomheden har.”
Purpose-fortællingen
”Virksomheder med en tydelig purpose-fortælling oplever vækst, fordi de har et klart formål og en skarp kernefortælling, som påvirker forbrugerne og derigennem påvirker virksomhedens bundlinje.
Ved denne fortælling er det afgørende, at medarbejderne forstår at formidle purpose-fortællingen, fordi de skal fungere som ambassadører, der videreformidler virksomhedens purpose.”