Der er kommet nye regler for brugen af firmabiler, og det får Erik Østergaard, direktør i DTL – Danske Vognmænd, til at ryste på hovedet. Og han er langt fra den eneste.
Har du som medarbejder adgang til en firmabil i mere end 30 dage i træk, så skal du registreres som bruger hos Motorstyrelsen – og sker der fejl i registreringen, kan der ende med en bøde.
Det er kort sagt indholdet af en ny regel, der er sat i verden her til lands, og som har fået store dele af erhvervslivet til at tage sig opgivende til hovedet og undre sig over, med hvilket formål reglen er blevet indført.
“Motorstyrelsen, som hører under Skatteministeriet, begrunder de skærpede regler med, at det vil hjælpe politi, SKAT og andre myndigheder med at holde styr på personer, der har adgang til et givent køretøj,” skriver Erik Østergaard, direktør i DTL – Danske Vognmænd, i lederen til DTL-Magasinet DANSKE VOGNMÆND.
“Det er så dumt”
I Vanløse tager elinstallatør, Steen Søkvist, sig over til hovedet over den nye regel, der allerede nu koster ham ekstra administrationstid ved computeren og på at indhente fuldmagter fra medarbejderne, således at de kan blive registreret som førere af Søkvist El-Anlægs i alt 10 biler.
“Jeg ved godt, hvilke drenge der kører i hvilke biler, men det er ikke altid den samme mand. Det kan være en svend og en lærling, skal de så registreres begge to? Undskyld mig, hvad skal de bruge det til? Man beder igen os selvstændige om at bruge tid på noget, som en eller anden skrankepave har fundet på,” siger Steen Søkvist til Avisen Danmark.
For Erik Østergaard er de nye regler også uforståelige med tanke på de katalog, som transportminister Thomas Danielsen fremlagde med det formål at gøre op med unødige regler inden for transportområdet.
Kataloget indeholdte ifølge Erik Østergaard bl.a. et forslag om at fjerne restancekravet på 50.000 kroners gæld til det offentlige, hvilket er imod branchens egne ønsker.
“Med den ene hånd skærper man altså kravene til virksomhederne om registrering, dokumentation etc. for at hjælpe myndighederne. Med den anden hånd fjerner man regler, som skaber ordnede forhold i transportbranchen, så myndighederne ikke skal bruge tid og ressourcer på at håndhæve reglerne,” skriver han.
Regeringen selv har udtalt, at den ønsker at bekæmpe det unødige bureaukrati, som erhvervslivet har råbt vagt i gevær om i årevis. Dette ønske har Steen Sølkvist kun latter til overs for i dag, hvor endnu en ny unødig regel er sat i verden.
“Det er så dumt … hvis de så tog to andre love ud, så kunne vi snakke om det. Men de bliver bare ved med at lægge på.”