Der kommer stadig mere AI ind i danske virksomheder, og stadigt flere danskere bruger i dag AI på den ene eller anden måde i hverdagen. Men en ekspert mener, at man skal gå lempeligt frem.
På Industriens Hus i København bliver der i disse dage talt, diskuteret og fremvist eksempler på, hvordan AI og supercomputere, såkaldte HPC’er, kan hjælpe virksomheder og organisationer.
En af dem, der har været på scenen, er svenske Lars Hård, grundlægger af Oxide AI, en startup, der forsker i og udvikler avancerede AI-teknologirammer i stor skala, som kombinerer beregningsmæssige og generative AI-modeller. Han mener, at de nye teknologier kan have en enorm indvirkning på små virksomheder.
“Kan man udnytte sine data, og har man de rette kompetencer og teknologier til rådighed i virksomheden, så kan man nå virkelig langt ganske hurtigt. Man kan blive verdensledende inden for sin niche, selvom man kun har ganske få medarbejdere.”
Jo mindre komplekst, jo mere brugbart
Ser man mod danske virksomheder, er der allerede i dag udbredt brug af AI, og tal fra Danmarks Statistik viser, at 28 procent af virksomheder med 10 ansatte eller flere i dag bruger det i et eller andet omfang.
“Det er især de store virksomheder, der er langt fremme med anvendelsen af kunstig intelligens. Brugen af kunstig intelligens stiger dog også markant blandt den store underskov af små og mellemstore virksomheder,” skriver Morten Laugesen, erhvervsøkonom i Sydbank, i en klumme på Erhverv+
Spørger man Lars Hård, skal man dog være varsom med at kaste sig hovedkulds ud i brugen af AI, da det er altafgørende at vide, hvad man skal bruge teknologien til, og hvad teknologien kan hjælpe med.
“Man skal huske, at flere tools og flere insights ikke nødvendigvis gør arbejdet nemmere, men ofte bare mere forvirrende. Man skal rette blikket mod teknologier, der gør arbejdet mindre komplekst, for det er måden, det også bliver mest muligt brugbart.”
Morten Laugesen mener dog, at den markante stigning i brugen af AI viser, at virksomheder generelt har taget AI til sig og derigennem finder løsninger og skaber værdi.
“Det er i min optik en meget positiv udvikling, da virksomhedernes evne til at implementere og anvende ny teknologi historisk har været afgørende for væksten i produktiviteten. Dermed er virksomhedernes evne til at omfavne ny teknologi også afgørende, når det kommer til at fastholde Danmarks konkurrenceevne,” skriver han.