Med kontrakt-tæpper produceret med hundrede procent uldgarner, vil Ege Carpets sætte nye standarder for hele branchen og trække den i en mere bæredygtig retning. Tiderne kræver nye løsninger, og kunderne forventer innovation, lyder mantraet.
Bæredygtighed er et begreb, det stort set ikke er til at komme udenom i den moderne verden. Og det er man særdeles godt tilfredse med i Herning, hvor Ege Carpets har til huse.
Her har man netop udviklet det nyeste skud på stammen inden for tæpper til de primære segmenter, marine og high-end-hoteller, i form af en ny type tæppekvaliteter, hvor garnet er fremstillet af hundrede procent uld og dermed er et fornybart materiale – fremfor den nuværende branchestandard, der hedder 80 procent uld og 20 procent nylon.
“For os er det et virkelig godt og rigtigt skridt at tage. Grunden til, at det er så vigtigt, er, at garn i hundrede procent uld kan genanvendes, når tæppet skal udskiftes, hvorimod tæpper af 80/20-standarden faktisk ikke har andre bortskaffelsesmuligheder end at blive brændt. Vi får med andre ord mulighed for at udvikle en cirkulær model med en ren fornybar fraktion. På denne måde vinder klimaet en stor sejr,” siger René Dupont, der er Senior Director i Ege Carpets med ansvar for marinesegmentet.
Stor interesse
At tilbyde et tæppe med garner i hundrede procent uld handler ikke bare om at skifte de tyve procent nylon ud med uld. Der skal udvikles en helt ny uldkombination, der blandt andet har længere fibre end tidligere og som er hårdfør nok til at klare de tests branchen kræver, for at tæppet kan godkendes til kontrakt anvendelse. Samtidig er der nogle ekstreme brand- og røgkrav til marinesegmentet, som også skal bestås.
“Faktisk har det vist sig at konstruktionerne med vores nye rene uld i flere tilfælde er stærkere end branchestandarden, og dermed også kan klare mere slitage end de tæpper, man ellers ville installere,” siger René Dupont.
En stor del af de tæpper, der sælges fra Herning til kunder i hele verden, leveres til krydstogtbranchen, hvor hvert enkelt skib kan have helt op til 150.000 kvm, der skal beklædes med tæpper. Da tæpperne fra ege endvidere er udviklet med en letvægts lamineret bagside, hvor ekstra underlag er integreret, kan det limes direkte på undergulvet.
Dermed kan det enkelte krydstogtskib spare op mod halvandet kilo i vægt pr. installeret kvm sammenlignet med de traditionelle installationer, hvor tæpperne skal have ekstra separat underlag. Det giver en samlet markant vægtbesparelse, hvilket igen sparer brændstof for skibet.
Og spørger man CEO i Ege Carpets, Rune Stephansen, er der ingen tvivl om, at netop krydstogtbranchen er ekstra interesseret i at finde markedets mest bæredygtige produkter.
“Ligesom alle andre, måles krydstogt-koncernerne også på deres bæredygtighed og ESG-krav, og der har hele den branche jo en udfordring. Jeg er lige kommet hjem fra nogle kundebesøg i Miami, og der var stor begejstring for vores nye produkt, og det forstår man jo godt, når vi kan give dem et langt mere bæredygtigt produkt, med stærkere slidstyrke og uden store prisforskelle,” siger han.
Samtidig fortæller han, at det ofte er arkitekter og designere, der er mest for de bæredygtige tiltag, mens det kniber lidt mere hos dem, der i sidste ende skal betale.
“Omvendt, så er lovgivningen i både EU og USA på vej i en retning, hvor vi snart kan blive tvunget til at omfavne de grønne tiltag, så der er ikke rigtig nogen vej udenom,” siger Rune Stephansen.
En forpligtelse
At producere et mere bæredygtigt tæppe af et rent uldgarn, handler dog om andet og mere end uld. For ethvert tæppe består af flere forskellige lag, og skal man opnå ægte bæredygtighed, så kræver det, at man tænker alle disse lag ind i produktionen – samt hvordan de kan bortskaffes efter endt brug.
“Vi arbejder intensivt på at færdigudvikle et system, som kan separere hvert lag og dermed opnå et separeret garn, mellemlag og bagside, hvor hver del kan genanvendes i en eller anden form. Samtidig har vi udviklet vores produktion, så vi kan tilpasse til de faktiske bredder af tæpperne, således der ved installation stort set ingen spild er, og den smule, der spildes, kan genanvendes på anden vis,” siger René Dupont.
Ifølge Rune Stephansen er der i tæppebranchen generelt et stort drive mod at blive stadigt mere bæredygtige, og han mener, at det bør være en forpligtelse for alle at satse stort på at tage mileskridt i den retning.
“Det mener jeg absolut, og ikke kun i vores branche. Som virksomhed vil vi være ledende på det her område, og det forpligter os til at tænke stort og innovativt. Det er den måde, vi driver branchen og kunderne videre på. Jeg kan mærke, at der blandt vores kunder er et stort ønske om at blive så bæredygtige som muligt, og det er ekstremt motiverende.”