Med sin første aftale om et partneraftale uden for Skandinavien, retter Rosendahl Design Group kikkerten ud på det internationale marked. Designgruppen stifter et joint venture med henblik på at booste sin tilstedeværelse på det amerikanske marked og har samtidig ansat JV-partner Thomas Perez som CEO for Rosendahl Design Group US.
Det er en særdeles erfaren profil på det amerikanske marked, der efter sommerferien indtager rollen som CEO i designhusets nordamerikanske fremrykning. Rosendahl Design Group US hedder det nye joint venture, der har Rosendahl Design Group og Nordic Design Collective som parter. Nordic Design Collective ejes af Thomas Perez, der som joint venture-partner og CEO skal lede samarbejdet, der både retter sig mod forhandlere og direkte mod slutkunder.
Hidtil har Rosendahl Design Group opereret på det amerikanske marked via distributører og ad den vej opbygget stærke relationer til udvalgte forhandlere, som der nu sker en acceleration af. Joint venture-formen kan blive den fremtidige skabelon for Rosendahl Design Groups fortsatte vækst uden for de traditionelle markeder, forklarer CEO Mette Maix.
“Vi ser gearskiftet med en joint venture-model som et markant skridt op i forhold til, hvordan vi hidtil har drevet international vækst. Jeg har arbejdet med modellen tidligere og derfra erfaret, hvor effektivt den kan fungere, og vi forventer klart, at det kan blive den fremtidige model for Rosendahl Design Group, når vil ind på nye markeder eller udvikle markeder fjernt vores hjemmemarkeder,” siger Mette Maix.
Seriøs profil til USA
Amerikanske forbrugere og markedstendenser er langt fra ukendte for Thomas Perez, der de seneste godt 20 år har stået i spidsen for en række globale brands uden for landets grænser, efter at hans karriere begyndte hos Royal Copenhagen i Danmark og fortsatte hos Bodum i Schweiz. I 2003 blev han ansvarlig for Bodums organisation i Australien og New Zealand, inden han i 2007 overtog ansvaret for Bodum-brandets aktiviteter i netop USA. Siden 2019 har han stået i spidsen for Georg Jensens turnaround på det amerikanske marked.
Mette Maix ser frem til samarbejdet og til udfoldelsen af joint venture-modellen.
“Det er første gang, at Rosendahl Design Group på den måde tager en partner ind og deler ejerskabet af en del af virksomheden. Derfor har det også været afgørende for vores ejer, at der var et stærkt kulturelt og værdimæssigt match. Udover at det var essentielt for os at identificere en CEO og partner, der har dyb indsigt i markedet, kender forbrugerne og forstår kundeadfærden, efterspørgslen og kulturen, og som derfor kan skræddersy sortimentet til det amerikanske marked. Thomas opfylder alle disse krav, og med hans erfaring med at opbygge markeder langt fra Skandinavien tror vi på en meget stærk go to market-eksekvering fra start,” siger Mette Maix.
Rosendahl Design Group aflagde i maj regnskab for 2021 og præsenterede ved den lejlighed et rekordresultat på top- og bundlinje. Både strategisk og finansielt står Danmarks førende designhus dermed stærkt ovenpå de seneste års vækst, og det forstærkede fundament lægger grunden til markant øget investering i fortsat digitalisering og ekspansion til nye eller begrænset opdyrkede markeder.
Det nye joint venture i Nordamerika er en realitet fra den 1. august.