En kapitalfond samt en gruppe profilerede erhvervsfolk har investeret tre millioner kroner i den bæredygtige kaffevirksomhed ØNSK. Med flere penge på lommen og dygtige mennesker i ryggen skal virksomheden og de bæredygtige initiativer skaleres – hurtigt!
Der er fart på hos virksomheden ØNSK. Kaffe-startuppet fra Nørrebro fik for få måneder siden status som certificeret ‘B Corp’-virksomhed. Et fællesskab med bredt fokus på bæredygtighed, der rummer velkendte brands som Patagonia og Too Good To Go. Her bliver virksomhederne målt og vejet på deres evne til at efterlade et positivt aftryk hos ansatte, kunder, samfund og miljø.
Bag ØNSK står de to tidligere studiekammerater fra CBS, Andreas Kirk og Rasmus Ditlev, der som henholdsvis 22 og 21 år stiftede ØNSK. Ideen kom efter ophold i både Latinamerika og Afrika, hvor drømmen om at skabe forandringer i kaffebranchen spirede. Nu har et hold investorer set lyset i kaffefirmaet, der hver dag leverer økologisk kaffe til mere end 7.000 privat- og erhvervskunder landet over, og deres mission om en bæredygtig kop kaffe.
Vejen til allemandseje
En kreds af investorer, tællende otte profiler inden for dansk erhvervsliv, blandt andet CEO i FADL’s forlag Lars Smidt, samt brødrene Anders og Martin Bjerregaards investeringsfond, har tilsammen investeret tre millioner kroner i ØNSK. Pengene og investorernes know-how skal sætte skub i virksomhedens ambitioner om at stå fadder til en bæredygtig, grøn kaffeomstilling.
“Vi er utrolig glade for at byde en stærk og kompetent investorgruppe velkommen. Vi har fået nogle kloge penge med ombord og nogle mennesker, der deler vores grønne ambitioner. Planen er, at vi én gang for alle skal vende kaffebranchen på hovedet og gøre bæredygtig kaffe til allemandseje”, fortæller Andreas Kirk, der er medejer af ØNSK.
Kapitalindsprøjtningen har skabt et økonomisk råderum, der betyder, at ØNSK hurtigere kan skalere virksomheden med nye ansatte, øget salg samt endnu flere grønne tiltag.
Lars Smidt, der udtaler sig på vegne af investorgruppen, beretter følgende om årsagen til gruppens investering:
“ØNSK har formået at opbygge en solid virksomhed baseret på en kompromisløs forretningsmodel, der tilgodeser både kunde og kaffebonde. Det er en imponerende bedrift. I investorgruppen er vi overbevist om, at vi kan give virksomheden ekstra vind i sejlene og hjælpe den med at indfri de skyhøje og beundringsværdige ambitioner”.
ØNSK er født på principper om at sætte kaffebonden i fokus, levere friskristet kaffe dyrket med respekt for omkringliggende natur og miljø samt et fokus på at reducere kaffebranchens høje aftryk på klimaet.
I støbeskeen er tiltag som ‘carbon insetting’, hvor der plantes træer og opfanges Co2 lokalt hvor størstedelen af udledningen sker – på kaffegårdene. Derudover har ØNSK udviklet en cirkulær emballageløsning baseret på genanvendelige kaffebeholdere med pantsystem, som leveres med elbil.