Det kan være både nemmere og billigere for værksteder at købe nye reservedele frem for at reparere, og værksteder får stadigt mere fokus på netop dette.
Markedet for brugte reservedele har de seneste år oplevet markant vækst i flere europæiske lande. Denne udvikling skyldes både forbrugernes stigende fokus på grøn omstilling og ønsket om at reducere udgifterne til bilreparationer, som mange steder er blevet dyrere siden pandemien.
Inden for bilbranchen er det ifølge Mads Blume, der er specialist i bilskader hos værkstedet Carbucks i Odense, særligt udfordrende, at det i Danmark ofte bedre betaler sig for værksteder at udskifte autodele i stedet for at reparere.
“Jeg synes altid, at man bør overveje reparation som en mulighed, før man beslutter at udskifte en reservedel. I Danmark er der en udfordring, hvor reservedelsleverandører tilbyder incitamenter i form af kickbacks, der belønner reparatører for at købe flere dele. Jo mere man køber, desto højere rabat opnår man, og det kan gøre det økonomisk fordelagtigt at udskifte dele i stedet for at reparere dem,” siger han.
Ifølge Carbucks i Odense kan reparation af reservedele bidrage til CO2-reduktion ved at minimere behovet for produktion og transport af nye dele. Virksomheden har samtidig optimeret sine processer for at nedbringe klimaaftrykket yderligere. Værkstedet kombinerer mekanisk arbejde, pladearbejde og malerarbejde under samme tag – en tilgang, der er sjælden i branchen.
“I stedet for at skille bilen ad og sende den til forskellige værksteder, kan vi reparere alt fra buler til lakskader under samme tag på op til to timer. Metoden reducerer ikke kun behovet for transport, men eliminerer også koldtid, som er den tid, hvor bildele ligger til afhentning eller reparation. Dermed fjerner vi behovet for lånebiler og sparer således yderligere ressourcer,” siger Mads Blume.
Sænker klimabelastningen
Ser vi uden for de danske grænser, er markedet for genbrugte reservedele også begyndt at rykke på sig, ikke mindst i Benelux-landende og i Tyskland. Det mærker man hos Autoparts24, en dansk onlinemarkedsplads for salg af brugte originale reservedele.
Men selvom forbrugernes ønsker om lavere priser og grøn omstilling har været vigtig i udviklingen, så har den også været stærkt drevet af en målrettet indsats for at øge synligheden på de to markeder, lyder vurderingen fra Troels Meier, der er direktør i Autoparts24.
“Vi har gjort en masse tiltag for at åbne markedet i de her lande, hvor vi blandt andet har øget vores tilstedeværelse online markant, og det har vi nu kunne se resultaterne af. Og det er især glædeligt, fordi et af vores vigtigste fokusområder er at åbne de europæiske markeder for dansk autogenbrug,” siger Troels Meier, direktør i Autoparts24.
Ifølge Michael Søgaard Jørgensen, der forsker i bæredygtig innovation og omstilling ved Aalborg Universitet, bør virksomheder så vidt muligt genbruge og reparere diverse produkter i stedet for at smide dem ud. Det varierer dog meget, hvor godt gearet forskellige brancher er til at genbruge og reparere.
“Inden for nogle brancher – for eksempel også hårde hvidevarer – er prisen ofte høj, hvis noget skal repareres, og det får desværre ofte folk til at købe nyt. I forhold til klimabelastning er det i udgangspunktet dog bedre at reparere end udskifte, når det kan lade sig gøre, og jo længere produkterne kan bruges, inden vi skrotter dem, jo bedre,” siger han.