Bryggeriet Fantombryg og influenceren Louise Torp Schougaard har brugt børn til at markedsføre øl i klar strid med branchens retningslinjer, konkluderer Alkoholreklamenævnet i en afgørelse.
Alkoholreklamenævnet har udtalt kritik af både bryggeriet Fantombryg og influencer Louise Torp Schougaard for overtrædelser af retningslinjerne for markedsføring af alkohol.
Kritikken skyldes flere Instagram-opslag, hvor børn blev brugt til at farvelægge øletiketter og levere øl til deres forældre.
“Selv om idéen bag markedsføringen i disse tilfælde umiddelbart kan forekomme både sød og sjov, er det vigtigt, at erhvervsdrivende holder sig for øje, at børn/unge og alkoholmarkedsføring er to aldeles uforenelige størrelser,” siger Marlene Winther Plas, der er forperson for Alkoholreklamenævnet.
Opslagene, hvor børn indgik, blev vurderet som en sammenkobling af børn og alkohol, hvilket strider mod nævnets retningslinjer. Et af opslagene opfordrede desuden direkte til, at børn skulle hylde deres far på Fars Dag med specialdesignede ølflasker.
I alle opslag blev videoer af børn brugt, hvilket nævnet kritiserer som uansvarlig markedsføring.
Fantombryg har fjernet opslagene og udtalt, at de ønsker at overholde markedsføringsloven. Nævnet vil dog fortsat holde øje med bryggeriet og influenceren.