Tiderne er under forandring, og en truende recession lurer i horisonten. Det øger interessen for nye typer af virksomheder, da kunderne nu er mere opmærksomme på value for money.
Der er nok at blive bekymret om rent økonomisk i disse tider. Inflation, krig, energipriser, og meget andet er med til at presse pengepungen, både hjemme i privaten og ude i virksomhederne.
Købekraften er dalende, og i mange brancher oplever man, at forbrugerne ikke længere er villige til at betale for de samme ydelser, som vi var for bare få år siden.
“Når krisen kradser, overvejer kunderne grundigt, hvad de får ud af det enkelte produkt eller den enkelte service – de tænker de sig mere om. Samtidig åbner det muligheder for, at nye ydelser og forretningsmodeller kan komme ind og disrupte en lang række brancher,” siger Kristian J. Sund, der er professor i strategisk ledelse på RUC.
Han nævner samtidig særligt banksektoren, bilindustrien og forsikrings- og ejendomsmæglerbranchen som områder, hvor nye typer af virksomheder har gode muligheder for at springe frem.
“Her køber man typisk et sammensat produkt. Den sammensætning ændrer sig i retning af, at kunden vil tænke mere over, hvad den enkelte del af pakken koster, og hvilke fordele der kommer ud af det,” siger han.
Prisen er afgørende
På boligmarkedet, der i starten af 2022 var rødglødende, men siden er stilnet af, har kunderne tydeligt ændret adfærd. Det fortæller Sebastian Beres, der er stifter og direktør i ejendomsmæglerkæden Brikk.
“I takt med at boligmarkedet er faldet til ro, så fokuserer boligsælgerne mere på, hvad de får ud i sidste ende. Betaler man 50.000 mindre for mæglerydelsen, kan man sætte sin bolig til salg for 50.000 mindre og alligevel få det same beløb ud ved salg. Derfor er sælgerne også blevet mere prisbevidste, og vi oplever, at de i langt højere grad end tidligere efterspørger gennemsigtighed og vil vide præcist, hvad de får for pengene,” siger Sebastian Beres.
Ifølge professor Kristian J. Sund fra RUC har forretningsmodeller med fokus på lave priser i øjeblikket en fordel.
“I det økonomiske klima vi er i lige nu, vil kunderne formentlig sammenligne mæglerne med hinanden i højere grad. De ejendomsmæglere, som opererer med en low cost-strategi, vil opleve, at det er lettere at navigere i markedet,” siger han.
Den vurdering deles af ejendomsmægleren, der har været i stand til at tiltrække kunder ved netop at holde omkostningerne nede.
“Vi har lokale mæglere over hele landet, men fordi vi har fravalgt en fordyrende franchisestruktur, som ellers er almindeligt i branchen, får man samme serviceniveau hos os, som ved mæglere, hvor man skal betale langt mere. Samtidig har vi gjort det gennemskueligt, hvad man som kunde betaler for, og det bliver rigtig godt modtaget,” siger Sebastian Beres.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk

