Børneloppen har haft solid gang i omsætningen de seneste år, og det har i den grad givet blod på tanden efter mere. Kæden forventer således at udvide antallet af forretninger med 40 % i løbet af i år.
Der har været kriser nok at tage af de seneste år. Coronakrise, krig i Ukraine, stigning i priserne og så lige inflation oveni.
Det har kunnet mærkes hos genbrugskonceptet, Børneloppen, der hævede omsætningen med 20 % i 2022, og det har givet mod til at tænke stort.
“Vi bliver simpelthen spurgt af kunderne, om vi ikke kan komme til den ene eller anden by og åbne en forretning. Der er en efterspørgsel, vi ikke har set mage til før, så det er nu, vi skal være der, så vi får lært danskerne, at genbrug er godt både for pengepungen og miljøet, også når krisen aftager,” siger Johanna Kiel, der er en af idékvinderne bag Børneloppen.
Derfor er Børneloppen nu gået på jagt efter de rette lokationer og franchisetagere blandt andet i Herning, Sønderborg, Horsens, Frederikssund, Køge og på Amager.
Fysiske forretninger har fordele
Trods medvinden det seneste års tid, er man hos Børneloppen bevidst om, at konceptet også har digitale konkurrenter. Tøj, sko og tilbehør er nemlig den mest shoppede kategori blandt danskerne online, ifølge de seneste tal fra Dansk Erhvervs E-handelsanalyse, og familier med småbørn er tilmed dem, der fylder den digitale indkøbskurv flest gange på en måned.
“Vi gør meget for at være repræsenteret på nettet, selvom man ikke kan shoppe online. Man kan se beskrivelser af, hvad der er på ’lager’ i den enkelte forretning, og styrken er jo, at man i butikken kan se, føle og mærke kvaliteten af det, man gerne vil købe. Så vi skal fange folk på skærmen og have dem ud til vores fysiske butikker,” siger Johanna Kiel.
Hele idéen om at lave loppesupermarkedet, hvor kunderne kan booke en stand og via den få solgt deres brugte sager, opstod i recession i Johanna Kiels hjemland, Finland, i 1990’erne. Derfor giver det ifølge hende fin mening, at konceptet vokser i disse tider, men det betyder ikke, at der skal hviles på laurbærrene.
“Når pengene er små, bliver vi jo nødt til at få dem til at holde længere, og det er her vi skal sætte ind for at ændre på nogle vaner i forhold til genbrug. Vi skal udnytte vores vækst nu og gøre køb og salg i Børneloppen tilgængeligt for endnu flere, så vi også er top of mind, når krisen er forbi,” siger Johanna Kiel.
I 2022 åbnede Børneloppen forretning nummer 11 og 12 i Danmark i henholdsvis Tilst og Næstved. Planen er at udvide med fem forretninger hvert år, indtil konceptet er bredt repræsenteret på Danmarkskortet med cirka 30 butikker i alt.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk