Den grønne omstilling kræver investeringer i innovation, og derfor har Molslinjen købt sig ind i den danske virksomhed Wattsup Power, der producerer såkaldte flywheels, som i teorien kan drive en hurtigfærge på hel grøn energi.
Den grønne omstilling er fuldstændig afhængig af investeringer i grønne teknologier, der på den ene eller anden måde kan drive udviklingen fremad, og gøre eksisterende produkter stadigt grønnere.
Én af de mange virksomheder, der arbejder inden for dette felt er danske Wattsup Power, der har udviklet såkaldte flywheels, der har et meget stort potentiale. Disse kan nemlig, i teorien, drive en hurtigfærge fyldt med biler og passagerer på helt grøn energi.
”Vi er i fuld gang med en grøn omstilling af en stor del af vores færgeruter, som skal drives på el. Derfor bygger vi nye el-færger til Als og Samsø. Men vi skal også have omstillet vores hurtigfærger, og her kan flywheels være en gamechanger”, siger Carsten Jensen, administrerende direktør for Molslinjen.
Et flywheel er i princippet et svinghjul bygget ind i en cylinder, hvor det hænger frit svævende i et magnetfelt. Grøn strøm kan sætte svinghjulet i så høje omdrejninger, at den grønne energi kan tappes. Er der flywheels nok, kan de drive en færge. Altså et grønt, mekanisk batteri uden de problematiske ædelmetaller, som skal bruges i kendte batterier.
Bliver potentialet til virkelighed, kan disse flywheels få meget stor betydning for fremtidens færgefart, og vil kunne skære markant ned i den udledning, der i dag sker som følge af fossile brændstoffer. Samtidig vil de kunne overflødiggøre mange af de meget skadelige stoffer, der i dag findes i de batterier, der driver såvel færger som privatbiler.
”Vores teknologi har potentialet til at gøre en forskel i verden. Vi glæder os meget til at se vores ideer udfolde sig i praksis nu, siger CEO og grundlægger af WattsUp Power, Martin Speiermann.
Første skridt mod en godkendelse bliver en snarlig test i USA, som skal vise, om de teoretiske beregninger holder i praksis. Derefter skal teknologien installeres på Express 4, hvor flywheels skal producere strøm til enkelte af skibets systemer.

