Reglerne for arbejde med asbest ændres igen – og ligesom det skete i sommeren 2024, kommer ændringerne med kort varsel. Reglerne træder nemlig i kraft allerede i næste uge, oplyser Dansk Håndværk.
Listen over de nye krav er på 12 punkter og rummer blandt andet nye regler for afskærmning, deling af oplysninger mellem virksomheder, nye krav til asbestuddannelse og krav om at medarbejdere dekontamineres før pauser og ved arbejdstids ophør.
– Ændringerne har ifølge Arbejdstilsynet ikke væsentlig betydning for, hvordan virksomhederne udfører selve arbejdet, men vedrører hovedsageligt arbejdsmetoder og personlige værnemidler. Men de betyder alligevel, at virksomhederne skal foretage en række ændringer, som skal overholdes allerede fra den 21. december – altså i næste uge, lyder det fra Dansk Håndværks direktør, Morten Frihagen.
Han noterer sig, at tilsynet igen er meget sent ude med sine oplysninger til virksomhederne.
– Vi kunne godt forestille os, at Arbejdstilsynet sikrede sig, at nye regler og krav blev gjort tydelige med et noget længere varsel. I Dansk Håndværk gør vi meget ud af at informere vores medlemsvirksomheder om nye regler, men det kommer unægteligt til at virke som nogle “hovsa-forklaringer”, når virksomhederne ved at følge nyheder på AT’s hjemmeside kun har syv dage til at sætte sig ind i ændringerne og derefter implementere dem i deres arbejde, understreger direktøren.
Dansk Håndværk har beskrevet ændringerne på deres hjemmeside, og vil informere medlemsvirksomhederne direkte via e-mail.
De væsentligste ændringer er:
- Et nyt krav om, at ansatte skal gennemgå en passende dekontaminering før pauser, og før arbejdsstedet forlades.
- Et nyt krav om at befugte asbeststøv i luften kontinuerligt med henblik på, at støvet lægger sig.
- Et nyt krav om at etablere støvtæt afskærmning med undertryk ved ethvert asbestarbejde, hvor der forekommer asbeststøv i væsentligt omfang.
- Et nyt krav om, at nedrivning skal indgå i arbejdsgiverens risikovurdering, så arbejdsgiveren kan vælge at prioritere nedrivning af asbestholdigt materiale frem for andre former for håndtering af materialet, hvor det forbliver i anvendelse.
- Et nyt krav om, at en arbejdsgiver efter anmodning fra en anden arbejdsgiver skal stille oplysninger om forekomst af asbest til rådighed for den anden arbejdsgiver.
- Et nyt krav om, at asbestanalyse af luftprøver fra 21. december 2029 ikke længere må ske ved den gængse PCM-metode (fasekontrast-mikroskopi), men i stedet skal ske ved de mere avancerede, specifikke EM-metoder (elektronmikroskopi).
- Justerede krav til indholdet af en asbestanmeldelse til Arbejdstilsynet, herunder oplysninger om ansattes asbestuddannelse og dato for seneste helbredsundersøgelse.
- En ny pligt til at fremsende en asbestanmeldelse elektronisk til Arbejdstilsynet via Arbejdstilsynets blanket på virk.dk
- En ophævelse af muligheden for at fritage visse typer asbestarbejde fra krav om asbestprotokoller og krav om adgang til helbredsundersøgelse.
- En justering af kravet om adgang til særlige bade- og omklædningsfaciliteter (typisk en miljøvogn). Adgangen til de særlige bade- og omklædningsfaciliteter vil fra 21. december 2025 kun gælde ved autorisationskrævende nedrivning og oprydning efter brande og omfattende stormskader.
- En ophævelse af definitionen på ”asbestarbejde med lavt støvniveau”, da udtrykket ikke længere anvendes i reglerne.

