Godt seks ud af ti danske virksomheder handler på de skadeforebyggende råd, de får fra deres forsikringsselskab, viser en ny undersøgelse, som analysefirmaet Ipsos har lavet for Gjensidige.
Forebyggelse er et stort tema for både dansk erhvervsliv og forsikringsselskaber. Det er ikke kun for at minimere og undgå skader, det bidrager i høj grad også til et lavere ressourceforbrug og dermed et fokus på at agere mere bæredygtigt.
En ny undersøgelse som Ipsos har lavet for Gjensidige viser, at der eksisterer et stort ønske om at skadeforebygge blandt danske virkomheder. I Undersøgelsen svarer godt seks ud af ti virksomheder, at de har udført skadeforebyggende tiltag, som følge af konkrete råd fra deres forsikringsselskab.
Det er en rigtig positiv udvikling, lyder det fra direktør i Underwriting og Risk Management hos Gjensidige, Helle Damsgaard.
“At forebygge de skader, man kan, er en vigtig del af at sikre sin drift, for selvom man aldrig kan gardere sig mod alt, så er der mange områder, hvor man med effektiv skadeforebyggelse kan gøre sin risiko for skader langt mindre og reducere sine omkostninger og de gener der er for virksomheden når skaden sker.”
Samtidig med at danske virksomheder har en stor vilje til at sikre sig, så viser undersøgelsen også, at kun hver fjerde virksomhed oplever, at de har fået konkrete råd fra deres forsikringsselskab om, hvordan de skal skadeforebygge. Det er ikke tilfredsstillende, mener Helle Damsgaard.
“For både virksomheder og os som forsikringsselskab er den bedste skade den, der ikke sker, eller den der er minimeret. Derfor har vi også en vigtig opgave i at sikre, at virksomhederne er klædt på til at foretage skadeforebyggende tiltag. Den opgave kender vi, og vi har investeret i at have et stærkt og højt vidensniveau for at kunne rådgive godt. Men vi må have endnu mere fokus på dette, især når vi kan se, at der eksisterer en vilje til handling,” siger hun og fortsætter.
“Hvis seks ud af ti virksomheder allerede i dag skadeforebygger aktivt, så bør vi med endnu mere effektiv og proaktiv rådgivning kunne hæve det tal, og det skal være en ambition for os, at blive endnu tydeligere overfor vores kunder om, hvordan de effektivt forebygger. Vi skal bredere ud med budskabet.”
Om undersøgelsen
Undersøgelsen blev gennemført i juni 2025 af Ipsos på vegne af Gjensidige. I alt blev 936 respondenter fra hele erhvervsmarkedet i Danmark stillet spørgsmål om forhold relateret til virksomhedernes forsikringsforhold.