Den danske AI-startup Interhuman AI giver AI-modeller mulighed for at aflæse og forstå menneskelige udtryk og stemninger. Det er revolutionerende for såkaldte konversations AI’s og giver potentialer for bl.a. at hjælpe sårbare mennesker verden over.
AI vil fremover kunne bruges til at afkode sindstilstande og behov hos mennesker. Det er en af mange anvendelsesmuligheder for Interhuman AI’s nyudviklede socialt intelligente lag, der kan indlejres i alverdens AI-modeller.
Interhuman AI har netop været ude at rejse kapital til at udbrede teknologien og har hentet 15 mio. kr. i en preseed-runde ført an af PSV Tech med deltagelse fra EIFO, Antler, The Yope Foundation, samt business angels fra Ada Ventures.
Alle investorer er med for at understøtte den danske startup, fordi den bygger det første sociale intelligenslag til AI-systemer nogensinde, og med en API vil kunne transformere næste generation af konversations-AI’er og for alvor bidrage til at sætte Danmark på landkortet som den førende AI-nation i Norden.
Omfattende og dyb DTU-forskning ligger bag
Interhuman AI er en dansk AI-virksomhed med udspring i Danmarks Tekniske Universitet (DTU). Virksomheden blev stiftet i oktober 2023 efter et succesfuldt forskningsprojekt finansieret af DTU og to tredjedele af grundlæggerteamet, Paula Petcu, CEO, og Line Clemmensen, CSO og professor i AI og maskinlæring, har begge haft sin gang på DTU’s datalogiske centre.
Den sidste tredjedel Frederik Sally, COO, kommer med erfaring fra tidligere startups og har dyb produkt- og forretningsmæssig indsigt.
Ved at anvende computer vision og lydanalyse samt integrere psykologi og adfærdsvidenskab, udvikler Interhuman AI på baggrund af forskningen en løsning, der omsætter de rå signaler til sociale signaler, som kan tolkes i kontekst og styrke interaktionen mellem mennesker og AI.
Hvad betyder et smil?
Et smil kombineret med at læne sig fremad kan signalere engagement, mens det samme smil sammen med at læne sig tilbage kan antyde noget helt andet.
Når træning og coaching drives af AI, vil tilføjelsen af social intelligens gøre oplevelsen mere naturlig og personlig ved at tage højde for brugernes unikke udfordringer og stil. I digitale sundhedsværktøjer kan det hjælpe med at imødekomme behov med empati. I salgstræning kan det hjælpe professionelle med at erkende, hvordan de fremstår – ikke kun hvad de siger, men hvordan de siger det – og give feedback på selvtillid, empati og tydelighed. Og i kundeservice kan vi måske endelig få AI-supportbots, der forstår os og reagerer bedre på vores frustrationer og tøven.
Marked i vækst, men AI-agenterne halter efter
Det globale AI-marked vokser hurtigt. Men selvom AI-agenter bliver stadig bedre til at forstå ord, overser de op til 93 pct. af den nonverbale kommunikation.
50 pct. af det globale AI-marked på 757 milliarder USD involverer interaktion mellem mennesker og AI. 40 pct. af disse interaktioner vil kunne få gavn af, at AI’en forstår nonverbal kommunikation.
Ifølge Paula Petcu skal AI i højere grad handle om menneskelig interaktion:
“Det globale AI-marked vokser hurtigt. Men for at udnytte AI-løsningernes fulde potentiale skal hele menneskets adfærd tages i betragtning. AI handler ikke bare om effektivitet og optimering af arbejdsprocesser – det handler om menneskelig interaktion. Uden vores løsning, mener vi, at AI-udviklere fortsat vil have svært ved at skabe løsninger, der muliggør gensidig forståelse mellem mennesker og AI, og det vil føre til skuffelse over hvad AI kan bidrage med,” siger Paula Petcu.
Virksomheden vil bruge investeringen til at udvikle en platform og API, der gør det muligt for virksomheder at tilgå deres socialt bevidste AI og model kerne. Investeringen skal også bruges til at skalere udvikling og udvide teamet af AI-ingeniører.
Et gennembrud for AI
“Vi er kun lige begyndt at se, hvad der sker, når social intelligens bygges ind i AI. Det her er et gennembrud, der har potentialet til at forandre sundhedssektoren, vores uddannelser og enhver branche, hvor menneske-AI-interaktion er vigtig. Forskning viser allerede, at automatisering af adfærdskodning med AI gør mental sundhedsdiagnostik langt mere pålidelig og minimerer den bias, der følger med manuel kodning. Interhuman AI går forrest i dette skifte med sjælden teknisk dybde, videnskabelig stringens og ambitionen om at flytte grænserne for, hvad vi kan med AI,” siger Alexander Viterbo-Horten, partner i PSV Tech og tilføjer:
“Interhuman AI er netop den type teknologiske gennembrud, Europa har brug for. Det viser, at europæiske grundlæggere kan gå forrest inden for AI, samtidig med at de værner om de etiske og videnskabelige standarder, der skal definere global tillid til teknologi.”
Det næste meningsfulde skridt indenfor AI
“Interhuman AI er ikke bare endnu en hurtig AI-sprogmodelvirksomhed. Det er det næste meningsfulde skridt indenfor AI-industrien. Med sin teknologi dybt forankret i videnskabelige opdagelser i AI- og datalogimiljøet på DTU demonstrerer virksomheden, hvilket stærkt grundlag vi har for AI-økosystemet i Danmark, og hvordan vi kan bidrage til europæisk innovation inden for nye og transformative teknologier. Det er teknologi, der gør en forskel, og vi tror på, at stifterteamet er ekstraordinært godt rustet til at realisere det,” siger Mathias Kaasgaard, der er Investment Manager hos EIFO.
Michael Wiatr, partner i Antler er enig:
“Interhuman AI bringer menneskelighed til AI. I en verden, hvor AI-løsninger fylder mere og mere, vil det at give teknologien mulighed for at forstå alle de nonverbale kommunikationselementer, vi tager for givet, være transformativt. Interhuman AI har et grundlæggerteam i verdensklasse, der kombinerer teknisk ekspertise med reel passion og beslutsomhed for at gøre AI mere socialt bevidst. Vi er glade for at støtte dem og har fuld tiltro til deres fremtidige succes,” .