Den danske modekoncern, BESTSELLER, indgik for næsten to år siden et samarbejde med Maersk om at forbedre sin miljøpåvirkning. Nye resultater viser, at en investering i at benytte biobrændstof ved søfragt har ført til en reducering af CO2-udledningen på 37.000 tons siden 2021.
Fragten af gods og varer fra A til B er en af de større poster på mange virksomheders klimakonto, og hos den danske modekoncern, BESTSELLER, der fragter tøj til hele verden, har man derfor sat sig for at gøre noget ved problemet – og samtidig spare klimaet for store mængder CO2.
Derfor indgik man for næsten to år siden et samarbejde med Mærsk om at sikre, at varer fragtet med skib ville blive transporteret med Maersk ECO Delivery – en biobrændstofløsning med lav CO2-udledning.
Sammenlignet med traditionel transport baseret på fossile brændstoffer har det ført til mere end 37.000 tons undgået CO2-udledning – svarende til det årlige energiforbrug for 8000 biler – dermed har det nye samarbejde sparet modekoncern godt og vel 20 % af sin samlede CO2-udledning.
”Vi er stolte af, at vores investering i en mere CO2-venlig søfragt gør en reel forskel i vores klimaaftryk. Samarbejdet vil fortsat spille en vigtig rolle i vores bæredygtighedsstrategi og at se de positive resultater er en stor motivationsfaktor for os i vores jagt på en fuldt CO2-neutral logistikdrift,” siger Allan Kyhe Kjærgaard, logistikdirektør hos BESTSELLER.
Et skridt på vejen
Som så mange andre danske eksportvirksomheder udgør søfragt en stor del af koncerns samlede transportløsninger. Projektet viser samtidig, hvor store CO2-besparelser, det er muligt at opnå ved at sikre, hvis man som virksomhed får fragtet sine varer på en mere klimavenlig måde, end mange af de traditionelle løsninger udgør.
Maersk ECO Delivery er en fragtløsning med lavere CO2-udledning, hvor der anvendes biobrændstof fra tidligere anvendte råmaterialer.
Efter at have introduceret løsningen med biobrændstof, står logistik nu for tre procent af modevirksomhedens samlede direkte og indirekte CO2-udledning.
”Vi er stolte af at se en af verdens mest toneangivende modevirksomheder tage et stort skridt mod deres ambitiøse bæredygtighedsmål ved at investere i Maersk ECO Delivery. Med ’Mass Balancing’-konceptet drages der fordel af at reducere CO2-udledningen uden at gå på kompromis med fleksibiliteten og effektiviteten i værdikæden,” udtaler Stig Kirkegaard, Area Head of Key Customers i Skandinavien hos A.P. Møller – Maersk.

