Hver femte såkaldte “millennial” er klar på at overlade juleshopping til AI – men 88 % af danskerne ser risici
AI er ikke længere et futuristisk koncept i detailhandlen – det former allerede den måde, vi shopper på og vil snart transformere den måde, vi betaler på. Den næste grænse er agentic commerce: AI-agenter, der kan søge, udvælge, købe og håndtere transaktioner på vegne af kunder.
Visa har fået Verian til at gennemføre en undersøgelse blandt 4.000 nordiske forbrugere, som viser, at Danmark står på tærsklen til dette skifte. Blandt danskere i alderen 30–49 år (en stor del af millennial-generationen) ville omkring hver femte lade en AI-agent stå for deres Black Week- og juleshopping (18 %), sammenlignet med 14 % på tværs af befolkningen. Det viser en villighed til at uddelegere rutinepræget og sæsonbetonet shopping til AI.
Men denne entusiasme ledsages af forsigtighed. 88 % af danskerne ser risici ved AI-assisterede køb, hvor den største bekymring – nævnt af 61 % – er, at agenten kan købe det forkerte produkt eller til den forkerte pris. Andre frygter uautoriserede køb og databrud.
Yderligere pointer:
- Markant åbenhed over for AI-shopping: Fire ud af ti danskere (40 %) har enten brugt AI i forbindelse med shopping (til at finde information, sammenligne priser m.m.) eller er interesserede i at prøve det.
- AI-agenter er fordelagtige ved tidskritiske køb: Halvdelen af danskerne (50 %) ser fordele ved at have en AI-agent. De mest nævnte fordele er håndtering af tidskritiske køb (31 %), at sikre bedre priser (26 %) og at spare tid/mindre stress (23 %).
“Danske forbrugere har altid været hurtige til at tage nye innovationer til sig, og deres åbenhed over for AI-agenter viser, hvor hurtigt dette skifte accelererer. At næsten halvdelen af unge voksne i Norden allerede er parate til at lade AI-agenter håndtere tidskritiske køb, er et tydeligt signal om, hvor hurtigt forbrugeradfærden udvikler sig. Vores rolle er at sikre, at disse oplevelser er trygge og pålidelige, så innovation kan ske med fuld tillid,” siger Claus Richter, Country Manager for Visa i Danmark.

