Dansk økonomi udviklede sig markant stærkere end ventet i 3. kvartal. Ifølge nye nationalregnskabstal voksede økonomien med hele 2,3 procent i forhold til kvartalet før – en fremgang der placerer Danmark i den absolutte top blandt sammenlignelige lande.
“Det er en overraskelse på den meget pæne side. Dansk økonomi buldrede frem i 3. kvartal, og der er for nuværende intet, der tyder på, at de globale udfordringer for alvor lammer udviklingen herhjemme,” siger Jes Asmussen, cheføkonom i SJF Bank.
Efter en svag start på året har dansk økonomi haft markant medvind i to kvartaler i træk. Især medicinalindustrien har været afgørende for fremgangen.
“Rygterne om Novo’s negative konsekvenser for dansk økonomi ser ud til at have været stærkt overdrevne. Medicinalsektoren har løftet både industrien generelt og eksporten markant de seneste kvartaler,” siger Jes Asmussen.
Han tilføjer dog, at det er et åbent spørgsmål, om den ekstraordinære medvind kan fortsætte i samme tempo.
Uden medicin: Mere afdæmpet billede
Renset for medicinsektoren voksede økonomien med 0,7 procent – stadig et godkendt resultat, men i et mere moderat tempo.
Den indenlandske efterspørgsel er samtidig svækket. Det offentlige forbrug trækker op, mens samlet indenlandsk efterspørgsel faldt 1,1 procent.
“Usikkerheden omkring blandt andet Trumps toldsatser ser ud til at holde investeringslysten nede, hvilket også afspejles i en svag importudvikling,” siger Jes Asmussen.
Forbrugerne er pessimistiske – men bruger stadig penge
Privatforbruget – som udgør mere end 40 procent af dansk økonomi – steg for ottende kvartal i træk og modarbejder dermed de historisk lave niveauer for forbrugertilliden.
“Privatforbruget steg kun 0,1 procent, men i lyset af den meget svage forbrugertillid må enhver fremgang modtages med kyshånd,” siger Jes Asmussen.
Han peger på, at forbrugerne stadig har betydelig medvind i form af rekordhøj beskæftigelse, pæne reallønsstigninger og fremgang på boligmarkedet.
“Der er endnu intet, der tyder på, at den svage tillid for alvor dæmper købelysten. Men skal privatforbruget op i et højere gear, kræver det formentlig mindre pessimisme blandt forbrugerne,” siger han.

