CEPOS foreslår at fjerne registreringsafgiften for alle biler, sænke brændstofafgifterne og på sigt indføre trængselsafgifter – så bilister betaler de reelle samfundsøkonomiske eksterne omkostninger
De danske bilafgifter er blandt verdens højeste – og de rammer skævt. Benzin- og dieselbiler er overbeskattet, mens elbiler er betydeligt underbeskattet.
CEPOS præsenterer nu en ny bilreform, der gør op med de forældede og skæve afgifter og i stedet sikrer, at bilisterne betaler efter de faktiske samfundsøkonomiske omkostninger ved kørsel.
Reformen indebærer, at registreringsafgiften fjernes for alle biltyper, brændstofafgifterne sænkes, elafgiften reduceres permanent til EU’s minimum, og at ejerafgiften gradvist afskaffes til fordel for trængselsafgifter, når teknologien er moden.
“I dag favoriseres elbiler massivt, selvom det samfundsøkonomisk er en dyr måde at reducere CO2 på. Det koster omkring 6.000 kroner at spare et ton CO2 via afgiftsbegunstigelse af elbiler, mens kvoteprisen i EU ligger under 1.000 kroner. Det er en meget dyr støtteordning,” siger Line Andersen, økonom i CEPOS.
Hun understreger, at den nuværende model også skævvrider skattesystemet.
“Benzin- og dieselbilister betaler mere i afgifter, end de belaster bl.a. klima og miljø. Elbiler derimod betaler alt for lidt. En retfærdig beskatning kræver, at alle bilister betaler for de reelle eksterne omkostninger – især trængsel, som udgør langt den største del,” siger Line Andersen.
Ifølge CEPOS vil reformen give et mere gennemsigtigt og retvisende system, der både mindsker forvridninger i økonomien og sikrer en mere effektiv grøn omstilling.
“Registreringsafgiften er en af de mest forvridende skatter i Danmark. Den hæmmer mobiliteten og er helt ude af trit med de eksterne omkostninger. Den bør afskaffes – for alle biltyper – og på sigt erstattes af trængselsafgifter, som rammer præcist dér, hvor problemerne opstår,” siger Line Andersen, økonom i CEPOS.