Onboarding af nye medarbejdere kan være en udfordring for mange virksomheder og særligt, hvis man ikke har en dedikeret HR-medarbejder. Her kan du blive klogere på onboarding og få fem gode råd til at gøre starten for den nye medarbejder god for alle parter.
Som med mange andre begivenheder i livet er det vigtigt at give nye medarbejdere en god start på det nye arbejdsliv og få dem til at føle sig velkomne. Det gavner både den nye medarbejder og virksomheden selv, fortæller Yunus Borgstrøm, som er forretningsudvikler hos Erhvervshus Sjælland. Her hjælper han dagligt virksomheder med at sikre en god start for nye medarbejdere.
“For den nye medarbejder giver det en stor tryghed, hvis der er en gennemarbejdet plan for deres første tid i organisationen. Det kan også have en positiv indflydelse på den lange bane og bidrage til, at de bliver længere på arbejdspladsen, netop fordi der skabes et godt miljø og forventningsafstemmes fra dag et. For arbejdsgiver er der også en stor gevinst i den gode start, så den nye medarbejder hurtigt skaber værdi i virksomheden; både på kort og lang sigt,” siger han.
Seneste rekrutteringsanalyse fra Ballisager viser, at virksomheder håber at fastholde en medarbejder i 6,5 år. Men for at det håb kan blive til virkelighed, kræver det et større fokus på onboarding. Og det bør bestå af meget mere end en buket blomster på den første arbejdsdag, mener Yunus Borgstrøm.
“En buket blomster har historisk set været billedet på første arbejdsdag på rigtig mange arbejdspladser, og det er selvfølgelig stadig en fin gestus, men den kan ikke stå alene. Hvis man vil sikre, at den nye medarbejder falder godt til relativt hurtigt og også har lyst til at være der i lang tid, så er det ikke kun første dag, men den første måned, der er afgørende. Og her har en klar onboardingproces vist sig at være et godt og effektivt værktøj,” siger han.
Især for små og mellemstore virksomheder kan onboarding være en svær nød at knække, fordi de ikke nødvendigvis har en HR-afdeling til at prioritere og strukturere en god plan for, hvordan man introducerer nye medarbejdere til virksomheden og opgaverne.
Den gode proces
Yunus Borgstrøm giver her sine fem bedste råd til, hvordan du sikrer en god onboardingproces og undgår uheldige faldgruber, så nye medarbejdere får den bedst mulige start.
Forberedelse
Før din nye medarbejder starter, er det vigtigt at forberede sig grundigt. Lav fx en introplan for, hvilke afdelinger og kollegaer medarbejderen bør møde i den første tid, og sørg for at klæde dem på til introduktionen. Det er også vigtigt, at praktikken er på plads inden opstart som fx computer, telefon og adgangskoder.
Lav også en plan for den allerførste dag og udsend den til din nye medarbejder i god tid. Det giver vedkommende mulighed for at forberede sig.
Velkomst
Førstehåndsindtrykket er vigtigt! På den første dag er det særligt vigtigt, at din nye medarbejder får en god oplevelse af at blive budt velkommen og med det samme være en del af virksomheden.
Sørg for at have en velkomstkomité klar, som kan tage godt imod og introducere vedkommende til kollegerne, virksomhedens kultur og opgaverne.
Oplæring og systematisk opfølgning
Det er vigtigt at give din nye medarbejder en grundig oplæring i virksomhedens systemer og arbejdsgange. Lav en plan for oplæringen, og sørg for at have tid og ressourcer til rådighed. Er du leder, bør du også lægge tid ind til opfølgningsmøder for at sikre en løbende forventningsafstemning.
Det er vigtigt, at din nye medarbejder føler sig hørt og set. Vær også nysgerrig på de input, vedkommende kan bringe til overfladen.
Giv medarbejderen en mentor
Det kan være en god idé at lade en udvalgt kollega være mentor i opstartsperioden, så din nye medarbejder føler sig tryg og velkommen i virksomheden. Det er et frirum, hvor vedkommende kan mødes og tale uformelt med en erfaren kollega om virksomhedens kultur og både skrevne og uskrevne regler.
For at sikre en god mentorordning er det vigtigt, at mentoren er velinformeret og også har lyst til at påtage sig rollen og dele ud af sin viden.
Evaluering
Efter et par uger er det vigtigt at evaluere onboardingprocessen og se på, om der er områder, der kan forbedres. Det gælder den nye medarbejders viden og første tid i virksomheden, men også selve onboardingprocessen, som løbende kan tilpasses med medarbejdernes input.