Der er gang i væksten på Sydhavsøerne, hvor det især er den grønne omstilling, turismen og Femern-forbindelsen, der er sætter gang i lokalområderne – men forventningerne til fremtiden rækker endnu længere.
På Lolland-Falster er der i disse år gang i en lang række større projekter, der sætter gang i væksten og erhvervslivet, og som ikke mindst giver blod på tanden for de kommende år.
Den kommende Femern-forbindelse ventes at give et boost, ikke blot det almene erhvervsliv, men også til turismen, da forbindelsen til Tyskland bliver langt hurtigere, end den er i dag.
”Vi forventer en ret kraftig stigning i turismen, når Femern Bælt tunnelen åbner i 2029. Området vi kan tiltrække turister fra, bliver udvidet betragteligt fordi det bliver meget hurtigere at komme til Lolland-Falster fra store dele af Tyskland,” siger Mads Stærk, udviklingsdirektør Business Lolland-Falster.
Kommer der en markant stigning i antallet af turister, vil det dog kræve, at man på Sydhavsøerne sætter trumf på at skabe flere overnatningsmuligheder, end der i dag er på øerne, mener Mads Stærk.
”Hvis vi vil noget med turismen, så kræver det at vi får mere ny overnatningskapacitet. Fremtidens turister kræver ny overnatningskapacitet og der er mange projekter i gang. Der er indgået en aftale med en international hoteloperatør, der vil etablere et hotel et sted på Lolland, hvor der er planlagt 80 værelser og det kan udvides op til 200 værelser. Jorden er købt og betalt.”
Store muligheder
I det hele tager er der de seneste år kommet godt gang i væksten på Lolland-Falster, hvor lokale kræfter også har valgt at udbygge flere af regionens erhvervsparker – hvor der siden udvidelserne allerede er meldt mere eller mindre udsolgt flere steder.
Da regionen ikke er koblet på det danske gasnetværk, er det måske ikke overraskende, at øerne også er blevet hjemsted for en række nye initiativer og store projekter omkring grøn omstilling og p-t-x.
Ifølge Lollands borgmester, Holger Schou Rasmussen, er der samtidig store fremtidsudsigter på havneområderne i på både Lolland og Falster, hvor der allerede i dag er flere nationale og internationale aktører, der har valgt at købe sig ind og planlægge nye, store projekter.
”Der hvor de store havne og havnekapaciteten er i fremtiden er også der er mulighed for erhvervsudvikling. Vi løber tør for havnekapacitet i Danmark og derfor skal vi i gang med at få udnyttet mulighederne i Rødbyhavn. Vi oplever allerede nu en efterspørgsel på erhvervsarealer ved tunnelhavnen, så det er en rigtig spændende tid vi går i møde,” sagde Holger Schou Rasmussen.