Det er ikke alle konflikter mellem kunder og handelsansatte, der løses i butikken. En ny undersøgelse viser, at handelsansatte alt for ofte modtager ubehagelige beskeder på Facebook og bliver udskammet på Trustpilot. Nu blæser HK Handel til kamp mod en syg kundekultur.
Danskerne har fået kortere lunte, når de ikke får det, som de gerne vil have det i butikkerne. Antallet af fysiske og psykiske krænkelser har været stigende i flere år – men nu viser en ny undersøgelse som TeamArbejdsliv har udarbejdet for HK Handel, at problemet også er rykket ind på nettet og sociale medier.
I undersøgelsen svarer 15 procent af de adspurgte, der har medvirket i undersøgelsen, at de inden for de seneste 12 måneder har oplevet at blive chikaneret via online kanaler. Det er et overraskende højt niveau, lyder det fra HK Handels formand Mette Høgh.
Læs også: Danskerne lader vrede få frit løb i butikkerne
“Det er ekstremt grænseoverskridende at blive chikaneret på nettet, og tit har man ikke mulighed for at forsvare sig selv. Vi ved fra tidligere undersøgelser, at chikane foregår i stor stil fysisk i butikkerne, men det er skræmmende at se, at det også foregår på nettet og via private online kanaler”, siger hun.
Ledelsesansvar
Erhvervspsykologen Ditte Darko, der til dagligt arbejder med mange mennesker og virksomheder, blandt andet om situationer med krænkelser og chikane, er dog ikke synderligt overrasket over tallet.
“På den ene side synes jeg selvfølgeligt, at tallet er virkelig højt, men omvendt, så kommer det ikke rigtig bag på mig. Men det viser tydeligt det pres, man kan komme under i butikkerne og som handelspersonale. Det er jo utroligt, at man skal være forberedt på den slags,” siger hun.
I undersøgelsen svarer et medlem, at have oplevet at blive hængt ud med navn på Trustpilot i forbindelse med en dårlig anmeldelse. Et andet medlem, der arbejder med kundeservice, har oplevet at modtage trusler via sms, fordi han ikke kunne returnere den vare, kunden havde bestilt.
“Det vidner om, at vi har med en meget syg kundekultur at gøre. Det skal vi først og fremmest have taget et opgør med. Digital chikane er meget alvorligt, så vi skal også handle på det”, siger Mette Høgh.
At der er tale om en syg kundekutlur er én ting, noget helt andet er, hvad disse former for trusler og chikane betyder for dem, der udsættes for det af kunderne.
“Det er da ekstremt ubehageligt, for det rammer os i det private rum, hvor vi ellers har fri. Netop det kan gøre den psykiske belastning endnu værre, da vi ikke kan slukke for det. Er der vrede og truende kunder i butikken, kan vi gå væk eller kalde på en leder, men når de truende kunder også rammer os på Facebook og i vores privatsfære, så kan det blive en meget stor psykisk belastning,” siger Ditte Darko.
Hun fortæller videre, at møder man denne form for trusler og chikane, så bør man som medarbejder straks tage kontakt til sin arbejdsgiver eller daglige leder.
“Selvom det foregår i det private rum, så er konflikten bag opstået på arbejdspladsen, og derfor er det også arbejdspladsens ansvar. Og så må ledelsen se på, hvad de kan gøre for, at det ikke sker igen. Den slags er aldrig i orden.”
Hos HK Handel har Mette Høgh konkrete råd til de arbejdsgivere, hvis medarbejdere møder dette problem.
“Arbejdsgiverne bør for eksempel genoverveje, hvorvidt medarbejdernes fulde navne bør fremgå af navneskiltene. På den måde gør man det mere besværligt for kunden at finde frem til medarbejderen.”
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk