Vi over i en tid, hvor der er efterspørgsel på fortidens designs og trends, og det kan bl.a. ses på forbrugere og virksomheders fokus på svundne tiders store brands, mener trendforsker.
Fortiden er tit og ofte mere moderne, end vi umiddelbart går og tænker.
Vi ser det bl.a., når fodboldlandsholdets trøjer af den ene eller anden årsag skal re-designes, og ser det eksempelvis når designs fra de glade dage i 1992 tages op igen – tilpasset til nutiden. Det samme ser vi af og til med designs af biler og mange andre ting.
“Fortidens design appellerer til mange, fordi vi forbinder det med tryghed, kvalitet og en tid, hvor alting var bedre. Det fylder meget hos den moderne forbruger, som er bevidst om historien bag diverse produkter, og som gerne vil være en del af den fortælling,” siger trendforsker og forbrugs- og designekspert Mads Arlien-Søborg.
Nostialgien fylder
Et af de designs fra fortiden, der i disse år får en slags renæssance, er den inkoniske danske motorcykel Nimbus fra Fisker & Nielsen, der er genopstået som en el-cykel, og hvor også en el-motorcykel er på tegnebrættet hos Nimbus Motorcycles, hvor grundlægger Claus Støvlbæk Clausen og hans team arbejder på en relancering.
“Vi har stræbt efter at være så tro som overhovedet muligt over for Nimbus’ historie og ikke mindst den kvalitet, der er forbundet med navnet. Resultatet er en elcykel, der bygger på klassisk dansk design, som er tilpasset nutidens behov i forhold til, hvad en elcykel skal kunne,” siger han.
For at gøre det lettere at kvalitetssikre produktionsprocessen har Nimbus Motorcycles, der gennem aktieinvesteringer er ejet af over 1000 danskere, samarbejdet med en række danske virksomheder om udvikling og produktion af den nye elcykel.
Ifølge Mads Arlien-Søborg er det langt fra tilfældigt, at designs som Nimbus kommer frem igen, for der er i vores nutid en stor interesse for – og en stor stræben efter fortiden og de identitetsmarkører, der findes i den.
“Vi står midt i en tid, hvor nostalgien fylder rigtig meget. Når der er usikkerhed i verden omkring os, som der jo i høj grad er nu med blandt andet krig, klimakrise og geopolitiske gnidninger, så giver det klassiske utroligt meget mening,” siger han.