Der kommer en ny generation ind på arbejdsmarkedet i disse år. Generation Z er født mellem 1996 og 2010, og kommer med andre krav end andre før dem. Hos STARK prøver topchefen at være klar til dem.
Krav og forventninger til arbejdspladsen er under forandring i disse år, hvor en ny generation for alvor begynder at bevæge sig ud i arbejdslivet og ind i virksomheder.
Generation Z er født mellem 1996 og 2010, og de kommer til arbejdsmarkedet med andre krav og forventninger end alle dem, der er kommet før dem. Det mærker man ikke mindst hos trælastkæden, STARK, hvor topchefen, Britta Korre Stenholt, prøver at tiltrække de unge, og blive klar til deres krav.
“De har et andet perspektiv på deres arbejdsliv. Det er jo ikke fordi, at du og jeg ikke ville have fleksibilitet i vores arbejdsliv, da vi havde deres alder. Men vi gjorde, hvad vi blev bedt om. Den unge generation kræver det bare. Hvis vi vil være relevante for den generation, hvordan indretter vi så vores arbejdspladser?” siger hun til Avisendanmark.
Èn af dem, der kender mest til Generation Z, er Karen Christina Spuur, der er ledelseskonsulent og forfatter til bogen Ledelse på Tværs, der ser nærmere på samspillet mellem forskellige generationer. I podcasten Kapitlet fortæller hun, at den nye generation kan blive en hovedpine for mange ledere, der har været vant til andre normer.
“Z’erne kan godt sætte grå hår i hovedet på mange almindelige ledere, der deler opgaver ud på arbejdspladsen. For mange Z’ere vil ikke bare gå i gang med arbejdet, men bede om forklaring på opgavens formål. De vil også tit tænke meget over, om den her opgave mening for dem og deres udvikling, og hvordan de har det med opgaven. Den slags fylder meget for dem,” siger hun.
Netop det meningsfyldte arbejde, og det at kunne se sine egne værdier spejlet i sin arbejdsplads, er blandt de ting, Britta Korre Stenholt arbejder med, når det kommer til at kunne tiltrække den nye generation. For i en branche, der tegner sig for en tredjedel af alle CO2-udledninger, kan rekruttering muligvis blive svær.
“Som virksomhed er vi her for et mål, og i sidste ende er vi her alle for at skabe vækst. Men rammerne for at skabe vækst i fremtiden er, at vi skal være bæredygtige. Hvis jeg kigger på Stark, så er der et kæmpestort purpose i vores virksomhed,” siger Britta Korre Stenholt til avisendanmark.
Ifølge Karen Christina Spuur, er det dog også vigtigt at forstå, at både virksomheder og unge kandidater kommer til at gå på kompromiser, hvis et samarbejde skal kunne finde sted.
“Det er en rigtig vigtig pointe. De unge kan ikke forvente, at arbejdspladsen bare tilpasser sig dem hele vejen gennem. Men virksomheden må også hjælpe dem til at forstå, hvordan arbejdspladsen er. Hvad er det for nogle krav, man kan stille? Hvor kan den unge blive imødekommet, og hvor er der ikke mulighed for det.”