I ny bæredygtighedsrapport præsenterer tæppegiganten Ege Carpets bl.a. et nyt genbrugssystem af deres tæpper og en større elektrificering af produktionen. Initiativerne er en del af det langsigtede mål om at producere verdens mest bæredygtige tæpper.
Genanvendte materialer, reduceret CO2-udledning og udfasning af naturgas er blot nogle af Ege Carpets’ mange initiativer, som skal sætte skub i tæppegigantens grønne omstilling frem mod 2030. Det fremgår af deres nye bæredygtighedsrapport, hvor Ege Carpets præsenterer en række kommende projekter, der har fokus på bæredygtighed.
“Hvis man vil gøre noget for den grønne omstilling, skal man turde sætte nogle konkrete mål og initiativer for at nå de mål. Ellers ender det med at blive alt for abstrakt, og man kan hverken udvikle eller evaluere for at finde ud af, om de ting, man gør, faktisk virker, som de skal. Derfor udarbejder vi hvert år en bæredygtighedsrapport, hvor vi bl.a. dykker ned i vores arbejde med FN’s verdensmål og cirkulær økonomi,” siger Rune Stephansen, CEO i Ege Carpets.
Bæredygtighedsrapporten indeholder mange nyheder fra Ege Carpets. Bl.a. har de udviklet et take-back-system, Ege CircleBack, der sikrer, at brugte tæpper kan genanvendes. Derudover vil Ege Carpets også investere mere i elektrificering af de dele af produktionen, der bruger mest naturgas.
“Vil man virkelig være mere bæredygtig, skal man kigge på hele produktets livscyklus. Derfor har vi både mål og initiativer omkring vores råmaterialer, produktdesign, produktion, virksomhedsansvar og genanvendelse af vores tæpper. På den måde sikrer vi, at vores tæpper ikke kun er lavet af bæredygtige materialer, men at de også er produceret ansvarligt og kan genanvendes efter brug,” siger Rune Stephansen.
Ege Carpets har arbejdet målrettet med CSR siden 1990’erne, og sidste år annoncerede virksomheden, at de vil producere verdens bedste og mest bæredygtige tæpper.
Bæredygtighed som fremtidigt konkurrenceparameter
På bæredygtighedsfronten arbejder Ege Carpets med internationale standarder, som skal styrke tæppegigantens position yderligere. Her er der bl.a. ambition om, at alle tæpper til kontraktmarkedet skal være Cradle to Cradle certificeret på Platin niveau inden 2030, og så arbejdes der aktivt med Science Based Targets.
“Vi oplever, at både kunder og andre interessenter i stigende grad viser interesse for og stiller krav til bæredygtighed. Så udover at vi selv føler et ansvar for at tage del i den grønne omstilling, så bliver det også i højere grad et nødvendigt parameter, man som virksomhed skal tage hånd om, hvis man skal opretholde sin konkurrenceevne,” siger Rune Stephansen.
Han understreger dog, at selvom det er vigtigt at accelerere den grønne omstilling, så skal man samtidig også passe på, at man ikke forhaster sig.
“Bæredygtighed er ikke noget, man bare implementerer fra den ene dag til den anden. Det kræver tålmodighed og ikke mindst dygtige folk, som ved, hvad bæredygtighed er for en størrelse. Bæredygtighed drives af de gode ideer, men det er også vigtigt at være bevidst om, hvad der rent faktisk gør en forskel, og hvad der er muligt. Så høje ambitioner med øje for virkeligheden er vejen frem mod en grønnere fremtid,” siger Rune Stephansen.

