Der er mange penge i gaming, og den danske gamingindustri har været gennem et periode med markant vækst, men ifølge ny rapport fra Dansk Industri kan væksten i fremtiden bliver endnu større.
Tiden, hvor gaming kun var noget, man gjorde på sit værelset derhjemme, er forlængst forbi, og i dag er gaming en stor og voksende industri, der skaber arbejdspladser og vækst i samfundet.
En ny rapport fra Dansk Industri viser, at den danske gamingindustri i 2030 har potentiale til at beskæftige 6000 mennesker mere, end den gør i dag, hvor den beskæftiger omkring 3000 mennesker og bidrager med knap 4,3 milliarder kroner årligt til danske BNP.
“Det er virkelig imponerende med et bidrag til samfundet af den størrelsesorden, især når man tager i betragtning at det kun er 10 siden at esport for alvor kom på banen. Den gode nyhed er, at der potentiale for meget mere,” siger Andreas Espersen, digitaliseringspolitisk chef i Dansk Industri.
International opmærksomhed
At gaming og esport har fået langt bedre fat i danskerne gennem de seneste årtier ses blandt andet på, at op mod 30 procent af voksne danskere i dag gamer minimum én gang om ugen i et eller andet omfang. Dette tal lå på 10 procent i 2004.
Skal fremtidens potentiale udnyttes, kræver det dog også, at der fra politisk side kommer øget fokus på branchen, der sidste år omsatte for knap 10 milliarder kroner.
For dansk esport er allerede i den absolutte verdenselite, hvor bl.a. holdet Astralis har betydelig succes, og intet tyder på, at udviklingen inden for gaming og sport vender foreløbigt. Ser vi mod Frankrig, så har man her fra politisk side lavet en såkaldt esportsstrategi, der omfatter støtte til græsrødderne og de semiprofessionelle aktører samt promovering af en positiv diskurs omkring esport med vægt på fysiske og psykiske fordele ved gaming og esport.
Flere lande – herunder Malta og Saudi Arabien – har ligeledes foretaget store investeringer i esporten. Andreas Espersen er ikke i tvivl om, at lignende tiltag vil styrke den danske gamingindustri, og være med til at tiltrække nye talenter.
“Vi kan se at der er en række barrierer, som hæmmer væksten inden for esport. Det er f.eks mulighederne for at rekruttere de bedste atleter samt de vilkår vi giver esportens talenter, hvor reglerne simpelthen ikke er fulgt med udviklingen.”
Også kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M) mener, at en øget politisk indsats kan være med til at styrke esporten.
“Det er helt sikkert, at hvis ikke vi gør noget, så bliver vi overhalet, så det er derfor, vi kommer til at gøre noget ved det,” siger han til Børsen.