For to år siden begyndte Logistikvirksomheden Börje Jönsson Group i Helsingborg at bruge en Volvo FM elektrisk lastbil til deres lange transporter. I dag har lastbilen kørt næsten en halv million kilometer.
Lastbilen kører syv dage om ugen mellem Helsingborg og Gøteborg. Seks dage om ugen kører lastbilen ruten tur-retur to gange, hvilket er næsten 1.000 kilometer om dagen. DTL’s elbilsnetværk har for nylig besøgt virksomheden og fået syn for sagn. Man kan læse om lastbilen i det nye nummer af DTL’s brancheblad DANSKE VOGNMÆND.
Der er tale om en foregangsvirksomhed i det arealmæssigt set gigantiske naboland. For indtil videre er kun fire procent af de nyregistrerede lastbiler i Sverige elektriske ifølge Mobility Sweden, der repræsenterer den svenske bilbranche.
Tilbage i Danmark står salget af elektriske lastbiler ”bomstille”, som direktøren for Danske Bilimportører har udtrykt det i medierne. Vurderingen er, at den afventende holdning skyldes den pulje på 300 millioner kroner over tre år, som regeringen har afsat og stillet i udsigt til grøn omstilling af den tunge transport.
Og, vil jeg tilføje, med forsigtig lovning på noget mere, som desværre ikke er defineret endnu.
Så der kan nok være noget om snakken. Og det bekræftes tilmed generelt af de seneste konjunkturtal fra Danmarks Statistik, hvor landtransportens investeringsforventninger i øjeblikket er stærkt negative i forhold til det øvrige serviceerhverv.
Vognmændenes passivitet er ganske givet også et udtryk for usikkerhed om, hvordan regnskabet og praktikken skal hænge sammen, når det kommer til hverdagens transportoperationer. For vi kan nok være enige om, at de 300 millioner kroner ikke kommer til at drive den grønne omstilling i transportbranchen. Det er beløbet slet ikke stort nok til.
Men det er vigtigt at vognmændene selv kommer ud og får testet forholdene af. Hvor er flaskehalsene for el-lastbilerne? Hvad er erfaringerne med batteriernes levetid? Hvad er erfaringerne med rækkevidden? Hvordan er driftsøkonomien? Disse forhold indebærer nemlig, at ellastbilen skal fungere i forhold til den givne opgaveløsning.
Og der er da også danske vognmænd, der i det små er begyndt at kaste blikket på eldrift med de tunge køretøjer. Først og fremmest ved indkøb af selve køretøjet:
Fx har to af DTL’s fragtmandsvirksomheder i henholdsvis Odense og Taastrup hver indkøbt en tre-akslet elektrisk lastbil til anvendelse i deres distributionskørsel. I Odense har lastbilen været i drift siden i sommer, og i Taastrup skal bilen nu i gang med at køre på Sjælland.
Regeringen har indført en vejafgift allerede fra den 1. januar 2025, og hvis man skal have rabat på den, skal man køre el. Så for dem, der vil ud og få testet det her af, giver det god mening, at man kommer i gang så hurtigt som muligt.
For køretøjernes vedkommende bliver udbuddet af batteridrevne lastbiler fra producenterne stadigt større, men det halter bagefter med ladeinfrastrukturen. Der er tale om enormt store investeringer, og ventetiden på at få den nødvendige strømtilførsel og ladestandere sat op kan være meget lang.
Der er ingen tvivl om, at det også afholder mange vognmænd fra at prøve kræfter med elkøretøjer. For selv om vi ser et stigende antal offentlige ladestandere fra især energiselskaberne blive opsat rundt omkring i landet, er det stadig de færreste vognmænd, der kan gøre brug dem i forhold til netop deres kørselsmønster.
Det er nødvendigt med ladepladser til lastbiler langs hele det offentlige statsvejnet, hjemme på terminalerne, hvor bilerne holder, og ved ladepladser ude på kundernes terminaler. Og for at rulle den udvikling i gang, er samfundet nødt til at give en kapitalindsprøjtning.
Vi taler altså om beløb i en helt anden størrelsesorden og over en længere årrække, der sikrer, at eldriften bliver indført på en måde, så vi får alle med. Det må ikke være sådan, at et fåtal af større virksomheder løber med hele puljen på bekostning af den brede kreds af små og mellemstore virksomheder.
En statslig kapitalindsprøjtning af den karakter er ikke erhvervsstøtte som sådan. Den skal betragtes som en samfundsinvestering, hvis vi skal nå i mål med transportens grønne omstilling.