For en stor del af de danske netbutikker har omsætningen været skuffende i 2023, hvor mange forbrugere har oplevet usikkerhed omkring deres økonomiske forhold. Men mange netbutikker bruger deres midler forkert, hvilket skader deres egen omsætning, mener ekspert.
Året 2023 har været et udfordrende et af slagsen for den danske e-handel, der har måtte kæmpe med omfattende forbrugerskepsis, økonomisk usikkerhed og skuffende omsætning gennem det meste af året.
Samtidig viser tal fra Dansk Erhverv, at et lille flertal af forbrugere forventer at skrue ned for forbruget online.
”Det er helt klart en udvikling, man skal holde øje med, for det er kun 2. gang i E-handelsanalysens mangeårige historie, at det sker. Det er da bekymrende og ikke lige det, som netbutikkerne har brug for at høre,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv i den forbindelse.
Men spørger man James Raney, SEO-ekspert og direktør i Raney Consulting, mister mange netbutikker også unødigt mange omsætningskroner ved at samarbejde med afiliate sider, der ellers er en både overskuelig og risikofri måde for netbutikker at komme ud til et bredere publikum. Affiliate sider er nemlig typisk meget stærke på organiske resultater, samt på annoncering på søgemaskinerne.
Som netbutik betaler man først til affiliate sider, når forbrugeren, der er kommet ind via afiliate siden, har afgivet en ordre. Derfor vil man først have udgifter til affiliates, når man har sikret sig et salg.
“Utroligt mange danske webshops bliver fanget i fælden: “Mit produkt bliver vist gennem affiliate hjemmesider – så behøver jeg ikke at arbejde med det”. Det er en stor fejltagelse,” siger James Raney.
Han fortæller videre, at hvis en netbutik eksempelvis oplever mange søgninger på “brandnavn + rabatkode”, så må det naturligt antages, at denne søgning er relativt transaktionel, da kunden med sikkerhed kender til brandet, og måske endda allerede har fundet de ønskede produkter, inden søgningen finder sted.
“Næste step i kunderejsen bliver for forbrugeren se, hvorvidt man kan finde en besparelse ved at lede efter en rabatkode online. Her rangerer mange netbutikker på Google under den affiliate side, de samarbejder med, og dermed mister de meget omsætning til denne, da man som forbruger typisk klikker på den øverste valgmulighed.”
Mærkes på bundlinjen
Får man som netbutik en stor del af sine kunder via affiliate sider, kan udgiften til disse vise sig at blive ganske stor – især taget i betragtning af at mange netbutikker i forvejen er ramt på omsætningen, og kæmper for at skabe overskud i forretningen.
Netop derfor kan det ifølge James Raney være en god ide at finde måder at skære i de udgifter, der er forbundet med at trække kunder ind i butikken.
“Som netbutik vinder du profit for hvert eneste produkt, du sælger. Når du formår at fange kunderne direkte i søgemaskinen, i stedet for at de kommer ind gennem en affiliate side, åbner der sig en række fordele. Netbutikken vil typisk kunne opleve at tjene mellem 10 og 40 procent mere på salget, afhængigt af de individuelle aftaler med forskellige affiliate sider. Det kan mærkes på bundlinjen!”
Selvom der er penge at spare ved at tænke strategisk over brugen af affiliate sider og hvordan man indfanger kunderne allerede i søgemaskinen, er det dog med god grund, at så mange netbutikker samarbejder med affiliate sider, der driver meget trafik ind.
“I nogle tilfælde får netbutikker en meget stor del af deres omsætning fra affiliate sider. Vi ser det ofte i beauty- og elektronikbranchen, men det er noget, som findes i de fleste brancher for onlinehandel,” siger James Raney.