Aldrig har hospitality ændret sig i en sådan grad, som den gør lige nu. Lige siden corona kom til for næsten tre år siden, har verden ikke væretforandret, og hospitality brands skal tilpasse sig for at overleve. Regitse Rosenvinde er hospitality-konsulent i Rosenvinge Consulting, og giver her sit bud på trends og tendenser i branchen for det kommende år.
Vi ser i øjeblikket en bølge af spændende nye trends og tendenser, der afgører, hvordan vi vil rejse, bo og opfatte hospitality fremover. For en hotelejer kan det være skræmmende, men der er mening i galskaben. Her giver jeg mit bud på de mest største trends i 2023.
Efterhånden som verden bliver mere bevidst om bæredygtighed, vil hospitalitysektoren også blive det.
Industrien omfavner allerede bæredygtighed til en vis grad, men det vil være i en helt anden skala i fremtiden. Hoteller og restauranter vil blive mere opmærksomme på deres energiforbrug, f.eks. gennem løsninger som LED-belysning, LEED-certificeringer og implementering af solpaneler.
Den indiske hotelkæde, Chalet Hotels, har forpligtet sig til at bruge 100 % vedvarende energi i 2031, og mange, både større og mindre hoteller, planlægger at følge eksemplet. En investering i dekarbonisering er afgørende, hvis en hospitalityvirksomhed ønsker at overleve i det næste årti; på mange måder er det en helt ny begyndelse bestemt af ét ord; ansvar.
Besøgende vil blive inspireret til at vende tilbage til lokale, hjemmelavede faciliteter. De ønsker ikke kun at nyde naturen, men ønsker også være med til at beskytte den, når de rejser, og de ønsker at gøre det ved at vælge miljøvenlige hoteller og lokale produkter.
Sociale rum og følelsen af at høre til
Det interessante ved det skifte, vi i øjeblikket ser inden for rejser, er måden, vi rejser på. Den tid er forbi, hvor hoteller og restauranter blot ville levere et værelse eller et bord for at tilfredsstille vores behov; vi ønsker autenticitet og fællesskab. Vi ønsker at connecte og høre til. På baggrund af dette bliver indretning i hospitality mere inkluderende og oplevelsesrig.
Især den traditionelle hotellobby og receptionsområde, som vi kender det, vil ændre sig og blive knudepunkter for sociale aktiviteter – ikke kun for gæster, men også for lokalbefolkningen. Nogle ejendomme vil vælge at have deres receptioner udenfor, og naturen vil generelt få en langt større indflydelse på design og faciliteter i de kommende år.
Hotelbranchen har altid været en folkeindustri. I dens kerne ligger et dybt, inderligt ønske om at servicere og underholde mennesker, og selvom et traditionelt hotel måske tidligere har kæmpet med at skabe en følelse af fællesskab for sine gæster, er dette nu en af dets største muligheder. Tværkulturel samfundsopbygning er kommet for at blive.
Mange ejendomme stræber efter at få deres gæster til at føle sig afslappede og hjemme, også når de står i kø for at tjekke ind. Den måde, vi opfatter offentlige rum på, ændrer sig, og det skal være nemt at forbinde og blande sig med personer omkring os.
Det, der blev kickstartet under pandemien, eksploderer nu; direktøren for Ladders omtaler det som “den største samfundsændring i Amerika siden Anden Verdenskrig”.
Regitse Rosenvinge.
Ny smart teknologi
“Robotterne kommer!”, tænker du måske og frygter, at gæstfriheden aldrig bliver den samme igen. Men robotter udgør ikke nødvendigvis en stor del af hospitalitys teknologiske virkelighed – og hvis de gør det, bør det være for at højne serviceniveauet og komforten for gæsterne.
Vores kollektive forbrugermindset har ændret sig meget i det seneste årti, og når forbrugerne ændrer sig, skal hoteller og restauranter gøre det samme. Fremkomsten af teknologi (smartphones osv.) har lært en hel generation til at vælge, tænke og rejse anderledes. Men det skaber også nye spændende muligheder for hotelbrands.
Fra måden, vi tjekker ind på hoteller og bestiller roomservice på, til måden vi vælger vores mad på restauranter og giver drikkepenge til tjenerne; de nye teknologier er kommet for at gøre gæsternes oplevelse mere nem og bekvem.
Teknologi kan være en velsignelse, men også en forbandelse – i hvert fald for folk, der ikke er trygge ved at bruge den, eller for den sags skyld være afhængige af den, når de rejser. Efter min mening skal hoteller og restauranter sørge for, at alle tech-løsninger, såsom smartphone-check-in’s og in-room iPad’s, fungerer til gavn for gæsterne. Lad os kalde det “stressfri teknologi”, for det er i bund og grund det, det skal handle om.
Chatbots (såsom Asksuite) er et andet eksempel på teknologi, der er kommet for at blive. Chatbots hjælper både hoteller og restauranter og er i stand til at yde kundeservice 24/7 – en stor lettelse for travle receptions- eller servicemedarbejdere!
Digitale forventninger og implementeringer vil forme den måde hospitality designes, drives og markedsføres på i fremtiden.
At arbejde remote
Ifølge dataforskere ved Ladders, er remotearbejde kommet for at blive. Det, der blev kickstartet under pandemien, eksploderer nu; direktøren for Ladders omtaler det som “den største samfundsændring i Amerika siden Anden Verdenskrig”.
Coronarelaterede stressfaktorer og for nogle også en ny måde at anskue livet på, har fået millioner af mennesker over hele verden til at tage springet ud i remotearbejde, men vores opfattelse af remotearbejde er også under forandring.
Du behøver ikke nødvendigvis at sælge dit hus og bo på en strand i Thailand for at blive digital nomade eller remotearbejder. At arbejde hjemmefra og derved undgå den daglige pendlertur er grund nok for mange.
Hospitalityvirksomheder kan imødekomme disse krav ved at skabe arbejdsvenlige stationer, gratis og hurtig WiFi og måske endda co-working spaces for gæster.
Regitse Rosenvinde er hospitality-konsulent i Rosenvinge Consulting.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk

