Optimismen er gået af ballonen i detail- og forbrugsbranchen, hvor toplederne generelt set har mistet troen på vækst i egen virksomhed, viser PwC’s CEO Survey 2023.
Der er delte meninger om fremtiden for detail- og forbrugsbranchen. For mens 4 ud af 10 forventer høj eller sågar meget høj vækst, mod 6 ud af 10 sidste år.
PwC’s CEO Survey for 2023 viser samtidig, at 33 % af de adspurgte ikke mener, at deres virksomhed vil være økonomisk levedygtig om 10 år, hvis de fortsætter samme retning.
“Undersøgelsen viser, at toplederne i detail- og forbrugsbranchen er blevet mere pessimistiske. Uforudsigelighed og den høje inflation påvirker hele branchen negativt. Selvom forbrugertilliden er steget lidt i slutningen af 2022, har den gennem hele året været rekordlav. Danskernes økonomiske bekymringer sætter sig i deres forbrug, og det rammer særligt virksomhederne i detail- og forbrugsbranchen,” fortæller Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC.
Som kunder sætter vi konstant nye krav og får nye præferencer, og det udfordrer de virksomheder, hvor vi køber vores varer. Disse skift i præferencer og krav kan have mange grunde, men inden for de seneste har de især været påvirket af corona, inflation og krig.
Derudover spiller også andre faktorer ind, såsom forstyrrelser i forsyningskæde, og mangel på arbejdskraft og kompetencer som toplederne i høj eller meget høj grad forventer vil påvirke profitabiliteten i detail- og forbrugsbranchen de næste 10 år.
“Vi har i de seneste år set, hvordan først krisen med COVID-19-pandemien, dernæst Ruslands invasion af Ukraine og senest den høje inflationskrise ændrer forbrugernes adfærd. Det er netop også ændringer i kundernes præferencer, som toplederne forventer vil påvirke profitabiliteten i deres virksomhed,” siger Henrik Trangeled Kristensen.
Nye krav
Ser vi på, hvad man fra topledernes side vil gøre ved aktuelle udfordringer, er der da også adskille initiativer, der presser sig på. Især er fokus på at sikre sin virksomhed økonomisk i usikre tider. Således vil 4 ud af 10 genoverveje igangværende projekter og større tiltag, mens 30 % vil finde alternative leverandører. 2 ud 3 topledere har allerede hævet priserne på deres produkter, ligesom halvdelen allerede har fundet alternative leverandører.
“PwC’s CEO Survey viser, at toplederne har stort fokus på deres omkostninger, og hvordan de bedst muligt tackler volatilitet og økonomiske udfordringer. Selvom knap 70 % af toplederne allerede har hævet prisen på deres produkter, angiver hver femte topleder alligevel, at de overvejer at hæve priserne de kommende 12 måneder,” siger Henrik Trangeled Kristensen.
Der er særligt tre områder, som toplederne vil investere i de kommende 12 måneder. 4 ud 5 forventer at investere i automatisering af processer og systemer, 3 ud 4 vil investere i at upskille deres medarbejdere, mens 64 % forventer at implementere avanceret teknologi, herunder AI, Cloud mv.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk

