Der er stor mangel på faglært arbejdskraft i Danmark, og de unge vælger i stor stil erhvervsuddannelserne fra. Det vil tre uddannelsesinstitutioner lave om det.
Ifølge Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) forventes 176.000 faglærte at trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet frem mod 2035. Fra 2024 til 2035 vil 400.000 personer trække sig tilbage, fordi de når folkepensionsalderen. Heraf er 44 cirka faglærte og 9,5 procent er akademikere.
Der kommer med andre ord til at være en massiv mangel på faglært arbejdskraft i Danmark om relativt få år, og allerede i dag oplever mange brancher og virksomheder stor mangel – og i dag rekrutteres der ofte fra hele EU, når der skal skaffes flere hænder. Samtidig søger færre og færre ind på erhvervsuddannelser.
Det vil de tre uddannelsesinstitutioner, KEA, TEC og NEXT, lave om på med et samarbejde om at få flere til at vælge erhvervsrettede uddannelser. Målet er at synliggøre de mange attraktive uddannelses- og karrieremuligheder, der er forbundet med at tage en erhvervsrettet uddannelse.
“Alt for få kender til mulighederne for at videreuddanne sig, når man står med et svendebrev i hånden. Det skal vi have gjort noget ved. Derfor går vi nu sammen med NEXT og KEA om at styrke tværfaglig efter- og videreuddannelse. Det er nødvendigt, fordi arbejdsmarkedet skriger på specialiseret, faglært arbejdskraft”, siger Morten Emborg, der er direktør på TEC – Technical Education Copenhagen.
Ifølge Emilie Damm Klarskov, analysechef i AE, er det netop uddannelsespolitiken, der er nøglen til at skaffe flere faglærte i fremtiden.
”Udviklingen stiller krav til uddannelsespolitikken. Der er brug for en bedre balance. Det er vigtigt, at det bliver mere attraktivt i unges øjne at tage en erhvervsuddannelse, og at voksne ufaglærte bliver løftet med uddannelse til faglært niveau,” siger hun.
Det nye samarbejde mellem KEA, NEXT og TEC skal bl.a. skabe tæt samarbejde om fælles materialer og vejledning om karrieremuligheder. Samtidig vil de tre uddannelsesinstitutioner forsøge at skabe øget politisk fokus på behovet for at styrke søgningen til de erhvervsrettede uddannelser – og på de strukturelle ændringer, der er nødvendige, hvis erhvervsuddannelser skal blive mere attraktive.