Der bliver skrevet mangt og meget om klimaløsninger og manglen på samme hos store og små virksomheder. Men selvom mediebranchen gerne skriver om dem, der ikke har fokus på deres klimaaftryk, har hver femte topleder i medie- og underholdningsbranchen har implementeret mål for udledning af drivhusgasser i virksomhedens langsigtede strategi.
Der gives ofte spalteplads og tv-tid til at tale og skrive om de virksomheder, der ikke sætter handling bag ordene, når det kommer til Co2-udledning og hele klimakrisen. Virksomheder og koncerner kritiseres, eksperter udtaler sig, og der sættes fokus på dem, der ikke gør deres i kampen mod klimaforandringerne.
Men faktisk halter topledere i medie- og underholdningsbranchen efter deres kolleger i alle andre brancher, når det kommer til at mål og strategier for nedsættelsen af Co2-udledning.
PwC’s CEO Survey 2022 viser, at kun 21 % af toplederne i medie- og underholdningsbranchen har fastsat CO2-mål i virksomhedens langsigtede strategi, hvilket er under gennemsnittet på 36 % på tværs af alle brancher.
“Toplederne i medie- og underholdningsbranchen har traditionelt været mere fokuseret på det indholdsmæssige og at formidle klimaproblemerne end at fastsætte egne mål for udledning af drivhusgasser samt monitorere og rapportere på deres egne CO2-udledninger,” fortæller Leif Ulbæk Jensen, partner og ekspert i medie- og underholdningsindustrien
Mangel på kompetencer
Derudover har kun 7 % af toplederne i medie- og underholdningsbranchen koblet C02-mål til deres personlige bonus- eller incitamentsordning. Det øvrige branchegennemsnittet ligger på 12 %.
“De seneste år har virksomhederne i højere grad prioriteret deres ressourcer på at håndtere COVID-19-krisen samt omlægge og tilpasse deres forretninger til et stadigt mere digitalt marked med hårdere konkurrence, hvor fokus på klimaet er blevet skubbet i baggrunden. For virksomhederne er det særligt forbrug af elektricitet og transport, som er de to mest bærende CO2-syndere,” siger Leif Ulbæk Jensen.
PwC’s CEO Survey 2022 viser desuden, at 15 % af virksomhederne inden for medie- og underholdningsbranchen har forpligtet sig til en net-zero-udledning, mens hver fjerde virksomhed generelt har dette som fastlagt mål. Også her ligger medie- og underholdningsbranchen under gennemsnittet på tværs af alle brancher, hvor der er et gennemsnit på i alt 21 %, og hvor energi- og forsyningsbranchen er topscorer med 40 %.
“Analysen viser, at knap 7 ud af 10 topledere i medie- og underholdningsbranchen angiver, at virksomhedens CO2-udledning ikke er så væsentlig, at de har forpligtet sig til en net-zero-udledning. Hver anden topchef medgiver dog, at deres virksomhed mangler de nødvendige kompetencer for at måle på deres udledning af drivhusgasser,” siger Leif Ulbæk Jensen.

