I Aarhus står to kemi-ingeniører bag virksomheden Norfalk, der med ny teknologi og millioner i funding vil revolutionere kosmetikbranchen.
Vi tænker sjældent over det, men der er mange ting i almindelige kosmetikprodukter, der er skadelige for miljøet. Eksempelvis produceres de såkaldte surfaktanter – de ingredienser, der bl.a. blødgøre kosmetikprodukter – ved hjælp af enten fossil råolie eller palmeolie.
Det har man hos Norfalk sat sig for at lave kom på, og derfor har man opfundet og udviklet en ny måde at fremstille disse surfaktanter på – der sparer klimaet for betydelige mængder CO2.
“Vores estimater viser, at vores første produkt kan reducere CO2-udledningen med 40-70 procent, så vi har virkelig mulighed for at gøre en mærkbar forskel,” Lasse Løber, der er Head of Marketing, People & Culture, til Erhvervplus.
Aarhusianerne har da også god kapital i ryggen, efter at man formåede at rejse 23 millioner kroner i funding fra bl.a Vækstfonden til at gøre de store tanker til virkelighed. For surfaktanter bruges ikke bare i kosmetik, men også i f.eks. i vaske- og rengøringsmidler, hvor de gør det nemmere at få tøj og andre ting rene.
Derfor har Norfalk også indgået et partnerskab med Nopa Nordic, der er Nordens største private label-producent af vaske- og rengøringsmidler.
Nopa Nordic udvikler bl.a. produkter til Salling Group, og ifølge Lasse Løber er det samarbejder som dette, der er afgørende for at skabe en branche, der bevæger sig i en stadig mere klimavenlig retning.