Hos danske Arctic Outdoor, der er et dansk startup tøj-brand med fokus på community og kundeinddragelse, er der store ambitioner om at skabe sig en plads på et allerede stort marked.
I Middelfart er der opstået en virksomhed ved navn Arctic Outdoor, som er udsprunget af både en passion og en families erfaring og indsigt i den danske tekstilbranche.
Nicolai Dencker Andreasen, der sammen med sin far, Bo, har grundlagt virksomheden, er tidligere skiløber på højt niveau, og Bo har i mange år drevet tekstilvirksomhed, og har derfor indgående branchekendskab og kender til arbejdet med certificeringer på fingerspidserne.
“Vi producerer outdoor-tøj til mennesker, der bruger naturen meget og som ved, hvad tøjet skal kunne bruges og holde til, når man bevæger sig i de norske fjelde eller et helt andet sted. Som skiløber har jeg brugt den slags tøj rigtig meget, og ved, hvad der ofte er af mangler, og jeg har en ide om, hvordan det gøres bedst,” siger han.
Personlig involvering
Èn af de ting, der adskiller Arctic Outdoor fra de andre virksomheder, der også laver tøj til outdoor-segmentet, er at fynboerne også prøver at skabe et fællesskab og et community omkring det tøj, de designer og fremstiller.
“Vi involverer kunderne meget i vores måde at tænke nyt tøj på, bl.a. via spørgeskemaer, hvor vi søger gode råd til f.eks. farvevalg og placering af lommer på tøjet. På den måde bliver tøjet i højere grad også et projekt, som ikke bare udspringer fra os,” siger Nicolai Dencker Andreasen.
Samtidig forsøger man hos Arctic Outdoor at fortælle en historie gennem det enkelte stykke tøj, der eksempelvis kan vise specifikke destinationer i tøjet, og samtidig fortælle en historie og give viden om eksempelvis den berømte Prædikestolen i Norge.
“På den måde vil vi også gerne inspirere kunderne gennem det tøj, vi sælger, og vi kan jo mærke på vores kunder, at det bliver taget godt imod, og at det giver dem noget andet og ekstra end f.eks. bare en jakke.”
Det rette segment
Nicolai og hans far begyndte at arbejde på det nye tøjbrand tilbage i 2020, og gik i luften med deres officielle hjemmeside i januar 2022, og allerede nu kan de tydeligt mærke, at det er en særlig kundegruppe, der køber deres tøj.
“Vi henvender også helt sikkert til det etablerede outdoor-segment. Kunderne er typisk over 35 år, meget kvalitetsbevidste og som kender de tekniske termer omkring den slags tøj. Det er mennesker, der sætter sig grundigt ind i, hvad de skal købe, for de ved, hvad de går efter. Det gør også, at de kunder, der har en interesse i at være en del af vores community,” siger Nicolai Dencker Andreasen.
Produktionen foregår hovedsageligt i Kina, da det ifølge Nicolai er her, man finder de bedste fabrikker på markedet, men der er også mindre produktioner i blandt andet Polen og Litauen.
“Vi ser på produktionsmuligheder flere steder i verden, og der er også planer om at trække en del af produktionen til Europa, hvis den samme høje kvalitet kan følge med.”
Ser vi bare et år ud i fremtiden, er planen for det Arctic Outdoor at udbygge sit fokus på community endnu mere, og fortsætte det store arbejde med at etablere et brand, der er et fællesskab for kunder og andre interesserede.
“Til den tid har vi forhåbentlig en fast ambassadør, der kan være ansigtet udadtil, og som kan være med til at sætte os endnu mere på landkortet. Vores ambition er helt klart at skubbe lidt til de store på markedet og skabe en god plads til at selv samtidig.”
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk