For første gang hander vi i dag mere via mobilen end computeren, når vi skal købe nyt. Og adfærdsændringen sætter helt nye krav til netbutikkerne.
Udviklingen har kun gået i en retning, og nu er det længeforudsete skifte så sket. Mobilen har slået computeren af tronen, som danskernes foretrukne købsredskab.
Den gradvist ændrede adfærd fra forbrugerne sætter også nye krav til netbutikkerne, når de skal fange vores interesse og få os til at lægge varer i kurven hos dem, og ikke bos en af konkurrenterne. Og vores adfærd ændrer sig, når vi går fra computer til mobil.
”Forbrugerne er formentlig mindre fokuserede, når de bruger telefonen. Først og fremmest handler det om at acceptere den ændrede adfærd og ikke gå i panik over, at ens konverteringsrate falder. Dernæst gælder det om at acceptere, at brugerne både har mindre tid og mindre plads på skærmen. Lidt populært sagt, er det en cut the crap øvelse, hvor man skal tage udgangspunkt i det allermest relevante indhold ift. at træffe og færdiggøre et køb,” siger Carsten Rose Lundberg, som er fagchef for Digital Handel i Dansk Erhverv.
Han fortæller samtidig, at behovet for en helt optimeret hjemmeside, der fungerer efter alle kunstens regler via mobilen, mest af alt afgøres ud fra, hvilke produkter, man har på hylderne. Sælger man rejser til senior-segmentet, vil mobilen typisk spille en meget mindre rolle for kundernes oplevelse, end hvis man sælger tøj til unge, der i langt højere grad foretager indkøb via mobilen.
Samtidig spiller noget det faktum, at vi som kunder oftere springer fra mit i købet, når vi handler på mobilen, ind på, hvordan man skal skrue sin kommunikation sammen.
”Som sagt, gør den ”flygtige” adfærd på mobilen, at kunderejsen kommer til at bestå af endnu flere kontaktpunkter og konverteringsraten er derfor ikke så høj. Derfor kan det være en god idé at minde kunderne om det, hvis de er sprunget fra et køb. Det kan med fordel tænkes ind i ens marketing,” siger Carsten Rose Lundberg.