Danskerne er gennemsnitligt blevet større de seneste år, og tøjet har måttet følge med. Samtidig er begrebet ’plus size’ ved at forsvinde, og fremtidens mode vil ikke defineres på størrelser, ifølge både ekspert og modeskaber.
Danskerne fylder mere i landskabet, end de gjorde for ti og tyve år siden. Andelen af overvægtige danskere er stigende, og det ser ikke ud til, at kurven knækker lige foreløbigt.
Det giver udfordringer hos modeskaberne og i tøjbutikkerne, hvor flere af de begreber, vi kategoriserer vores tøj efter, kommer under pres som følge af udviklingen i befolkningen. For eksempel er et begreb som “plus-size” oprindeligt skabt for at differentierer dette tøj fra det udvalg, der var til flertallet.
“Der er sket en stor udvikling inden for bare de seneste fem år. I dag både tør og kræver en plus size-kvinde noget mere i sin påklædning. Før i tiden var de store størrelser ofte mere kasseformede og skulle skjule mere, end de skulle fremhæve. Vi laver plus size-tøjet anderledes i dag, og en stor pige er lige så smuk i en kjole i størrelse 44 som en lille er i størrelse 36. Det er enormt positivt,” siger Bjarke Lauge Christensen, der står bag plus size-brandet DNY-CPH.
Og han har de tørre tal i ryggen. For ti år siden var 47 procent af os moderat til svært overvægtige, mens det i dag er 52,5 procent. Det fremgår af undersøgelsen Den Nationale Sundhedsprofil 2022.
En ny majoritet
Med tallene fra Den Nationale Sundhedsprofil 2022 kan man altså konkludere, at plus-segmentet er gået fra at være minoriteten til i dag at være majoriteten blandt de handlende. Flere er blevet såkaldt ’plus size’, og det er en af grundene til, at begrebet er på vej væk. Hvis den store størrelse bliver normen, er der ingen grund til at kalde det en plusstørrelse længere, forklarer ekspert.
“Moden har på mange måder altid været ekskluderende og domineret af overordnede skønhedsidealer, som nu er ved at blive udfordret. Det er også med til at ændre opfattelsen af størrelser og standarder, og vi vil sandsynligvis se flere brands, der fjerner fokus fra størrelserne og i stedet lægger mere vægt på kropstype. Fremtidens mode vil på den måde søge mod at være langt mere inkluderende for flere kropstyper,” siger Malene Harsaae, der er lektor ved Design og business VIA University Collage i Herning.
Også Bjarke Lauge Christensen mener, at definitionerne på tøjet af på vej mod en forandring.
“Jeg tror ikke på, at vi bliver ved med at lave definitionen plus size i fremtiden. Alle piger vil kunne passe alt vores tøj, men der kommer til at gå nogle år endnu, før vi decideret sletter ordet, for alle skal lige vænne sig til, at det ikke behøver at være så opdelt efter størrelserne,” siger han.
Ifølge Malene Harsaae vil vi i fremtiden dog også fortsat se brands, der ikke vil adressere kropsdiversiteten, men holde sig til de mål og størrelser, vi kender i dag. Det er dog, ifølge Malene Harsaae, ikke det mest bæredygtige valg.
“Mode handler også om at sælge drømme, og derfor vil vi fortsat se brands, der holder sig til de kendte idealer om ungdom og slankhed. Men bæredygtighed bliver en betingelse, og jo bedre modebranchen bliver til at skabe tøj, der passer til vores kroppe og ikke til skønhedsidealerne, jo større er chancerne for, at vi beholder tøjet længere. Og det er mere bæredygtigt,” siger hun.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk

