Trods frygten for økonomisk krise og recession har den danske modebranche klaret sig godt gennem 2022. Det viser en ny brancheanalyse. Det er bl.a. stigende tøjsalg i detailbutikker samt eksport til alle de vigtigste eksportmarkeder, der udmærker sig.
Den danske modebranche klarer sig bedre end frygtet. Sådan lyder konklusionen fra en ny brancheanalyse, lavet af rådgivnings- og revisionsfirmaet, Deloitte i en ny pressemeddelelse.
Coronanedlukningen gjorde, at branchen i vidt omfang rykkede deres fysiske butikker online, hvor online shoppeaftener via livestream-funktioner og impulskøb på Instagram-stories hurtigt blev adopteret i vores forbrugsvaner.
Den nye analyse viser dog, at de helt små virksomheder, som overlevede de barske vilkår samt efterdønningerne, er godt rustet til fremtiden. Undersøgelsen, lavet af Deloitte viser, at både forbrugere og butikker var omstillingsparate under corona, men også at vi ikke vil give slip på de fysiske forretninger. Derfor åbner flere online platforme fysiske butikker og showrooms.
“Der var måske nogle forventninger om, at onlinehandlen ville gøre de fysiske butikker overflødige. Men det har ikke været tilfældet. Faktisk ser man nogle af de platforme, der er ’født ’ online, åbne fysiske butikker. Dels for at få en tættere kontakt til kunderne, men også for at have et showroom, hvor man kan give kunderne den gode købsoplevelse. Det giver stadig en stor brandingværdi at være synlig i gadebilledet. Om selve købet så foretages online eller i butikken, er mindre vigtigt,” siger brancheleder i Deloitte, Morten Gade Steinmetz.
Foruden de gode tal på hjemmemarkedet er eksporten til alle de vigtigste eksportmarkeder steget. Alene Tyskland og Sverige har importeret 39 procent mere i 2022 end året før. Men også andre markeder som for eksempel Polen har skruet voldsomt op for deres import, hvilket vidner om en stor interesse for dansk design og mode.
Det er især de små virksomheder, der er tilbage til vante regnskaber, på godt og ondt, viser Deloittes analyse. Efter 2020 og 2021 hvor de små butikker havde et bedre resultat pr. ansat, er de store virksomheder igen i front og får nu mest ud af deres ansatte. De små butikker har her haft en nedgang på 27% for hver af deres ansatte i forhold til året før.
Også på overskudsgraden ligger alle butiksstørrelser stabilt og inden for “normalen”. I de små virksomheders tilfælde betyder det dog, at andelen af små butikker, der kører med underskud, er steget med 9,7 procentpoint, hvilket dog ikke er unormalt blandt mindre virksomheder.