God ledelse er tit og ofte det muliges kunst, men mange ledere fejler i opfattelsen og udførelsen af deres ledelsesopgave. Peter Jespersen er lektor ved VIA University College og underviser i ledelse. Han giver her tre bud på områder, hvor nutidens ledere fejler.
Er du den inspirerende leder, der med dine ord og dit engagement kan få medarbejderne til at sitre af motivation? Eller er du den gode leder i dagligdagen, der kan skabe tryghed og fællesskab?
En leder kan være rigtig mange mennesketyper, og hvad der er en god leder kan variere fra branche til branche, fra afdeling til afdeling.
Men mange ledere misforstår deres opgaver, og tror, at det perfekte og ufejlbarlige er idealet. Peter Jespersen, lektor ved VIA University College og underviser i ledelse, giver her tre bud på områder, hvor den moderne leder ofte kommer galt afsted.
Drop det perfekte
Ledelse er et myteomspundet område, og der er mange ting inden for ledelse, som man kan ende med at slå sig på.
Mange tror, at de skal kunne styre alt omkring dem, og at de kan planlægge sig ud af alting. Disse ledertyper oplever faktisk tit, at det selvfølgelig ikke kan lade sig gøre, og det afføder tit en meget stor frustration, da idealet om den gode leder, de gerne vil være, dermed krakelerer.
Jeg oplever, at især mange unge ledere har en ide om, at de skal være perfekte i deres lederskab. Det er en illusion, for selv den bedste leder har områder, de ikke er ret gode til. Sådan er det jo at være menneske.
Men ønsket om at være perfekt gør desværre, at mange frygter at komme til at vise, at der er noget, de ikke har hundrede procent styr på. Det er ærgerligt, for nogle gange er den rigtige tilgang at sige; “Det aner jeg ikke, men lad os finde ud af det sammen.”
Det viser dine medarbejdere, at du er menneskelig, og netop det er et ord, som jeg tror, at mange ledere overser betydningen af.
Ikke bedst til alt
Du behøver ikke være den bedste til alt som leder. Du bliver aldrig den perfekte leder, du godt kunne tænke dig at være.
Mange ledere er utroligt dygtige til mange af deres opgaver, men ingen er gode til alting. Måske er du som verdensmester i personalepleje, men ikke ret dygtige til at udstikke regler og retningslinjer. Og det er sådan set okay.
Ser vi f.eks. på en leder som Winston Churchill, så var han ret beset mere eller mindre uduelig til virkelig mange ting, men det, som Storbritannien virkelig havde brug for under krigen, det var han helt fantastisk til. Han var den perfekte leder til situationen, og det er en overset del af lederskab.
Nogle er gode til at lede i hverdagen, andre til at lede i krisetider, andre igen er mestre i at gøre de gode tider endnu bedre. Så frem for at prøve at blive god til alt, bør du som leder søge mod at blive bedre til den situation, du er leder i.
Kend dit ansvar
Som leder er man ansvarlig for opgaverne, og at de udføres korrekt. Men desværre oplever jeg mange ledere, der giver deres omgivelser skylden, når noget ikke lykkedes. Det er sandt, at der kan være mange grunde til, at noget går galt, men det er i sidste ende lederens ansvar.
Dog skyder mange skylden på manglende tid, for få ressourcer eller at andre ikke har gjort deres forarbejde godt nok. Og det er faktisk at udvise det stik modsatte af lederskab. Ægte ledelse er at kende sit ansvar, især når tingene går skævt.
Lederskab er det muliges kunst, og der vil altid være noget, der ikke går efter planen. Sådan er det. Men du er ikke en virkelig leder, hvis du ikke tager ansvaret på dine skuldre.