I disse dage drøfter vi ofte den værdiskabende bestyrelse – hvornår og hvordan kan det enkelte bestyrelsesmedlem skabe værdi til din virksomhed? Det skriver Karina Goos om, der arbejder i en række danske bestyrelser, i denne klumme.
Da jeg for nyligt tog en bestyrelsesuddannelse i udlandet for at arbejde i udenlandske bestyrelse bl.a. i SMV’er i Tyskland, gik det op for mig, hvor meget fokus vi egentlig har på det værdiskabende bestyrelsesarbejde i Danmark, og at bestyrelsesarbejde her drejer sig mindre om kontrol og rapportering.
Og dermed har vi en meget avanceret tilgang til bestyrelsesarbejde i Danmark, synes jeg, i et land, der er præget af SMV’er.
Derfor synes jeg også, at virksomhedsejeres frygt for, at en bestyrelse kunne fokusere for meget på governance og kontrol uden egentlig at kende virksomhedens hverdag ordentligt og frem for alt forstå den, faktisk er ubegrundet.
For når jeg reflekterer over mit og mine kollegers arbejde i bestyrelser, ser jeg, at vi gør meget ud af at stille vores kompetencer til rådighed uden for bestyrelsesmøderne.
For eksempel udarbejder vi analyser til strategiske beslutninger – baseret på vores individuelle ekspertise. Eller er sparringspartner til ledelsen for at udforme konkrete handlingsplaner, og står også til rådighed som mentor for vores fagområde.
Læring til andre
Derfor vil jeg gerne dele en konkret læring, jeg har haft om, hvordan bestyrelsen kan yde et væsentligt og værdifuldt bidrag til virksomhedens udvikling. Og det er noget, jeg faktisk ikke hører mange tale om. Men jeg tror, det sker oftere – i hvert fald i professionelle bestyrelser – end man skulle tro.
Rådet er kort og præcist, at få lagt handling bag strategier og lad bestyrelsen varetage opgaver, der ligger udenfor den daglige drift.
Det virker hver eneste gang og giver ikke kun en god dynamik i bestyrelseslokalet men hele året rundt. Selvfølgelig er jeg bevidst om den klare adskillelse af, at direktionen står for drift, og at bestyrelsesmedlemmer er de tillidsmænd, der styrer fremtiden, ved at vedtage sunde, etiske og juridiske politikker for styring og økonomisk forvaltning, samt ved at sikre, at organisationen har tilstrækkelige ressourcer til at fremme sin mission. Og jeg stiller ikke spørgsmålstegn ved denne klare adskillelse.
Men der er mange farver mellem sort og hvid, og min erfaring har vist, at man kan bruge bestyrelsesmedlemmer og deres kompetencer meget mere, end man tror, uden at bryde princippet.
Så I skal sikre jer, at I får lagt handling bag strategier og at aftale hvordan I vil sikre eksekvering i fællesskab.
Man kan bruge meget tid på at tale om strategiske udfordringer og løsningsforslag, men at følge det til dørs kræver, at man også aftaler, hvordan tiltagene skal implementeres og hvem der har ansvaret for, at det sker – både i bestyrelsen og i direktionen.
For som virksomhedsejer i en smv har du mange bolde i luften, og det er vigtigt, at du og din ledelse bruger bestyrelsesmedlemmets kompetencer til konkret sparring.
Gå i dybden med fagområdet
Det er min erfaring, at et bestyrelsesmedlem tilfører mest værdi, hvis medlemmet får lov til at gå i dybden med sit fagområde; også hvis det indebærer, at vedkommende kommunikerer direkte med ledende medarbejder. Det er dog vigtigt at understrege, at bestyrelsesmedlemmet skal bevare sin rådgivende rolle, og at den øvrige kommunikation og afrapportering fortsat skal ske gennem f.eks. virksomhedsejeren.
Fordelen er, at bestyrelsesmedlemmet kan få et meget bedre billede af din virksomhed og dens problematikker, og dermed meget bedre kan trække på sin erfaring og netværk.
Hvis du ønsker at etablere en professionel bestyrelse, så sørg for, at du har den nødvendige mangfoldighed, og at de fagområder, der er nødvendige for din virksomheds videre udvikling, er afdækket.
Aftal, hvordan I vil arbejde sammen også uden for møderne for at få succes med at implementere jeres strategier.
Karina Goos er professionelt bestyrelsesmedlem & strategisk rådgiver.