En del af de danske startup-virksomheder grundlægges af unge, der fortsat er under uddannelse. En af disse var James Raney, der startede sin første virksomhed, mens han gik på CBS. Han giver her tre råd til studerende, der går iværksættervejen.
Alle iværksættere starter et eller andet sted. Nogle får deres forretningsidé efter en lang karriere i branchen, mens andre knap nok er trådt rigtigt ind på arbejdsmarkedet, før de starter egen virksomhed.
James Raney var studerende på CBS, da han startede konsulentvirksomheden Navireau sammen med to medstuderende. Denne virksomhed er siden blevet lukket ned, og i dag driver han sammen med de to studiekammerater Raney Consulting, der arbejder med blandt andet SEO, web og konverteringsoptimering.
Her giver han sine tre bedste råd til studerende, der kaster sig ud i iværksætterlivet.
Udnyt tiden
Når jeg ser tilbage på vores opstart, så var studietiden faktisk ideel til at starte virksomhed. Man har masser af fritid som studerende, og man har en økonomisk sikkerhed i sin SU. Det giver sikkerhed og ro i sindet.
Jeg synes, man skal udnytte tiden til at snakke sin idé helt igennem med dem, man vil starte op med. Få det hele på plads, så godt man kan. Tænke i produkter, tilgang til markedet, målgruppe og alt muligt andet.
Som studerende har du et forspring til at gøre alt forarbejdet bedst muligt, i og med at du har så meget tid, og så mange kloge medstuderende og undervisere omkring dig.
Når du starter en virksomhed op, så kommer du til at spilde meget tid på alle mulige ting. Derfor er det også en god ide, at bruge sin studietid så meget som muligt, fordi tiden er så at sige billigere, end når du skal hæve 30.000 om måneden.
Tid er en vigtig ressource, og som studerende får du meget af den forærende.
Valider, valider, valider
Da vi i sin tid startede Navireau, gjorde vi ikke nok ud af at validere vores forretningside. Det var en fejl, og den slags lærer man heldigvis af.
Når man er på et studie som eks. CBS, så er der alle muligheder for at afprøve sine ideer, og få hjælp fra sine medstuderende og undervisere. Man vil opleve, at alle meget gerne vil hjælpe og stille alle de kritiske og gode spørgsmål, som man er så afhængig af.
Er der det hul i markedet, vi tror? Er behovet der? Har vi det rette produkt? Er det den rette målgruppe?
Jo mere, man får gennemgået og gransket sin ide og sit produkt, jo mere er man klar til den virkelighed, virksomheden skal begå sig i. Så få nogle skarpe og kritiske øjne til at se på jeres produkt, jeres hjemmeside, jeres målgruppevalg og kampagner.
Det er sindssygt vigtigt, at man bruger sin energi der, hvor det gavner forretningen mest muligt. Kan I klare jer med en ret basic hjemmeside, så længe jeres produkt og målgruppeanalyse sidder lige i skabet? Jamen, så lad den være, som den er, og brug jeres tid på noget, der er mere vigtigt.
Det kan være svært selv at se, hvor manglerne i ens koncept er – der har man brug for kloge og dygtige mennesker, der kan hjælpe en på vej.
Brug studiet aktivt
I dag sidder vi i Raney Consulting i startup-acceleratoren, Copenhagen School of Entrepreneurship, der er tilknyttet CBS, hvor der er mange studerende og tidligere studerende, der har kontor og driver virksomhed fra.
Og det er mit tredje råd; at bruge sin virksomhed så aktivt som muligt i sit studie.
Du kan som studerende tit lave opgaver om din egen virksomhed, og dermed blive klogere på alle mulige aspekter af den. Du kan komme i praktik i din egen virksomhed, og virkelig hellige dig arbejdet hver eneste dag. På den tid får man virkelig meget arbejdstid foræret.
Man tager også en anden hat på, når man gør det på den måde. Man får et helt andet syn på virksomheden, når man helt konkret skal sidde og overføre teori til praksis. Det gør, at man nørkler meget mere ned i detaljen, end man måske ellers får gjort i en travl hverdag.
På den måde hænger det også sammen med, at man skal udnytte den tid, man har som studerende. For man har meget tid og en stor sikkerhed. For det kræver tid at starte en virksomhed op fra bunden, og det kræver hårdt arbejde.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk