Der er de seneste måneder sagt og skrevet mangt og meget om onlinehandelsplatforme som kinesiske Temu og amerikanske Amazon. Men ifølge Jacob Kjeldsen, branchedirektør i Dansk Industri, rummer dansk lovgivning alle de redskaber, der skal bruges til at dæmme op for platformene.
I danske medier har der de seneste måneder blevet været stort fokus på handelsplatforme som Temu og Amazon, som ifølge kritikere bl.a. sælger farligt legetøj til børn, sniger sig udenom gældende EU-lovgivning og sælger varer af tvivlsom kvalitet.
Det har blandt andet fået spidskandidater til EU-parlamentsvalget og forskellige eksperter og fagfolk til at kræve politisk handling mod disse platforme, der ikke er omfattet af EU-lovgivningen, da de kan dække sig ind under at være ansvarsfri, da de blot optræder som formilder af diverse producenters produkter.
Men spørger man branchedirektør i Dansk Industri, Jacob Kjeldsen, er der ingen grund til panik eller til at sætte endnu mere lovgivning i verden for at dæmme op for onlinehandelsplatformene. Loven er allerede på plads, den skal bare sættes i værk.
“Det gælder bare om at tage dem i brug. Det handler om håndhævelse og overvågning, og det ser vi gerne at, myndighederne skruer op for,” siger han.
Ifølge DI er der i dag allerede rigtigt meget regulering af onlineplatforme, som giver de danske og europæiske myndigheder mulighed for at stille de platforme, der udbyder ulovlige produkter, til ansvar i sager som disse. Omfattende regulering er kun lige trådt i kraft, og mere regulering er på vej.
“Vi skal passe på, at vi ikke bare lægger flere byrder på danske og europæiske virksomheder og platforme, som i dag følger loven og agerer etisk korrekt, når myndighederne har redskaberne til at ramme de få onlineplatforme, der ikke gør,” siger Jacob Kjeldsen.
Han understreger samtidig, at selvom der er huller i lovgivningen, hvor aktører som Temu og Amazon ikke er underlagt samme love som resten af EU, så er disse omfattet af samme some som alle andre, når det kommer til eks. almindelige forbrugerretlige, markedsføringsretlige, og produktsikkerhedsretlige regler, herunder GPSD/GPSR.